lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - lista kandidatov
Tožnik se je z ugotovitvijo OVK, da gre za istoimensko listo v dveh volilnih enotah, sicer res lahko seznanil šele iz poročila OVK, vendar pa je šlo zgolj za nepravilnost v postopku določanja seznamov potrjenih kandidatnih list (nepravilno povzet podatek o imenu potrjenih list kandidatov). Iz volilnih spisov pa nedvoumno izhaja, da je šlo za enoimensko listo. Taka nepravilnost zato vpliva na razdelitev mandatov ni mogla imeti.
upravni spor - subsidiarni upravni spor - drugo sodno varstvo - zavrženje tožbe - dolgotrajnost kazenskega postopka
V konkretnem primeru je glede nerazumno dolgega trajanja kazenskega postopka predvideno drugo sodno varstvo, to je sodno varstvo pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja, ki je izrecno navedeno v drugem odstavku 1. člena Zakona o varstvu pravice do sojenja brez nepotrebnega odlašanja in tudi urejeno s tem zakonom.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - določanje kandidatov politične stranke - postopek za določitev kandidatov - pravila politične stranke - obseg preverjanja volilne komisije
Predlagatelj je listi kandidatov priložil vse listine iz 72. člena ZLV, na podlagi katerih je toženka ugotovila, da sta bili listi kandidatov pravilno potrjeni na konvenciji stranke in da je bilo v skladu z internimi pravili stranke kandidaturi predloženo tudi pozitivno mnenje predsedstva stranke A. S tem pa je toženka v zadostni meri izpolnila dolžnost preverjanja pravilnosti postopka določitve liste kandidatov glede na pravila politične stranke. Ni namreč dolžnost toženke, da bi morala izven navedenega obsega ugotavljati, ali je bil celoten postopek določitve kandidatov v skladu s pravili stranke in to v odločbi tudi pojasnjevati. Takšna razlaga bi bila neskladna s kratkimi roki, določenimi v ZLV za odločitve volilne komisije.
lokalne volitve - potrditev kandidatur - kandidat za člana sveta krajevne skupnosti - stalno prebivališče v volilni enoti
Stalno prebivališče v volilni enoti, v kateri kandidat kandidira, je zakonski pogoj, ki mora biti izpolnjen že ob vložitvi same kandidature. Zato se tožnik v pritožbi ne more uspešno sklicevati na očitno napako pri vpisu številke volilne enote. Gre namreč za materialni pogoj, katerega neizpolnjevanje ob vložitvi kandidature (oziroma do izteka roka za vložitev kandidatur) ni mogoče kasneje sanirati.
lokalne volitve - lista kandidatov za člane občinskega sveta - zavrnitev kandidature - rok za vložitev pritožbe
Sodišče mora pritožbo zoper odločbo občinske volilne komisije, s katero se zavrne kandidatura, prejeti v predpisanem 48. urnem zakonskem roku, sicer pritožba ni pravočasna. Glede na navedeno zato v volilnih zadevah ni mogoče uporabiti določbe drugega odstavka 68. člena ZUP, ki določa, da se v primeru, če se vloga pošlje po pošti priporočeno ali brzojavno, kot dan, ko je organ prejel vlogo, šteje dan oddaje na pošto.
lokalne volitve - volitve v občinski svet - določitev kandidatnih list - postopek za določitev kandidatnih list
ZLV zavezuje politične stranke, da uredijo postopek za določanje kandidatov s svojimi pravili, izpolnjevanje navedenih pogojev pa mora vlagatelj izkazati ob vložitvi kandidature oziroma liste kandidatov.
72. člen ZLV podrobno določa, kaj vse mora vsebovati kandidatura oziroma lista kandidatov in med temi podatki se ne zahteva, da bi bilo potrebno priložiti tudi dokazila o vabilih članom na postopke kandidiranja. Kadar so vabila poslana z navadno pošto, je nepreverljivo, če so bila poslana vsem članom oziroma bi tako ugotavljanje presegalo razumen obseg dokazovanja v volilnem postopku, ki mora biti hiter.
ZLV-1 člen 97, 97/1. ZUS-1 člen 17, 17/1, 36, 36/1, 36/1-3.
lokalne volitve - pritožba zoper odločbo občinske volilne komisije o zavrnitvi kandidature oziroma liste kandidatov - aktivna legitimacija - zavrženje pritožbe
V skladu z določbo prvega odstavka 97. člena ZLV lahko zoper odločbo občinske volilne komisije, s katero se zavrne kandidatura oziroma lista kandidatov ali ugovor iz 96. in 96.a člena, vsak kandidat ali predstavnik kandidature oziroma liste kandidatov vloži pritožbo na sodišče, pristojno za upravne spore v 48- urah po prejemu odločbe. Po navedeni zakonski določbi je torej za vložitev pritožbe aktivno legitimiran vsak kandidat ali predstavnik kandidature oziroma liste kandidatov, pod pogojem, da je sodeloval v ugovornem postopku. Na takšno razlago napotuje tudi prvi odstavek 17. člena ZUS-1, ki določa, da je tožnik oseba, ki je bila stranka ali stranski udeleženec v postopku izdaje upravnega akta. V obravnavanem primeru tožeča stranka ni vložila ugovora v zvezi s kandidaturo kandidata Č.Č., zato tudi ni aktivno legitimirana za vložitev pritožbe zoper izpodbijani sklep (o zavrženju ugovora) in zato je sodišče na podlagi 3. točke prvega odstavka 36. člena ZUS-1 pritožbo zavrglo.
lokalne volitve - določanje kandidatov politične stranke - kandidatna lista - ugovor zoper kandidatno listo politične stranke - upravni spor - odločanje na seji
Po določbi 51. člena ZLV politična stranka določi kandidate po postopku, določenem z njenimi pravili. Pri določanju kandidatov smejo sodelovati samo člani stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v občini. Kandidate določijo s tajnim glasovanjem. Zakon torej zavezuje politične stranke, da uredijo postopek za določanje kandidatov s svojimi pravili, izpolnjevanje navedenih pogojev pa mora vlagatelj izkazati ob vložitvi kandidature oziroma liste kandidatov. V obravnavanem primeru na podlagi dokumentacije, ki jo je bila stranka dolžna predložiti glede na drugi odstavek 72. člena ZLV, ni mogoče ugotoviti dejstev, ki jih zatrjuje pritožnik, torej da na zbor članov niso bili vabljeni vsi člani. Tudi sicer glede na ugovorne navedbe oziroma njihovo izkazanost predložena dokumentacija ni mogla vzbuditi dvoma o pravilnosti kandidacijskega postopka, zato toženka ni mogla ravnati drugače, kot da je kandidature potrdila.
V sporih o zakonitosti aktov volilnih organov sodišče vselej sodi na seji.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - pritožba zoper odločbo občinske volilne komisije - kandidatna lista - stalno prebivališče kandidata
Veljavnost kandidatur je odvisna od izpolnitve pogoja stalnega prebivališča posameznega kandidata v volilni enoti, v kateri kandidira. Ker ta pogoj v konkretni zadevi ni bil izpolnjen, je utemeljen pritožbeni razlog, da bi morala OVK Občine Tabor takšno kandidatno listo zavrniti. Neizpolnitev tega pogoja namreč ne predstavlja formalne pomanjkljivosti vloge, ki bi se lahko v skladu z določbo drugega odstavka 56. člena ZVDZ naknadno popravljala.
lokalne volitve - volitve članov sveta krajevne skupnosti - odprava odločbe o potrditvi list kandidatov - stalno prebivališče kandidatov v volilni enoti
Občinska volilna komisija v celoti ali deloma odpravi odločbo, s katero je v postopku potrjevanja list kandidatov potrdila listo kandidatov, če sama do roka za objavo potrjenih list kandidatov ali na podlagi ugovora predstavnika katerekoli liste kandidatov ugotovi, da je lista kandidatov sestavljena v nasprotju z ZLV. Občinska volilna komisija je ugotovila, da trije navedeni kandidati kandidirajo za volitve članov sveta krajevne skupnosti v volilni enoti, v kateri nimajo stalnega prebivališča. Zato je prvotno izdano odločbo o potrditvi kandidatur ob upoštevanju določbe 96.a člena ZLV, ustrezno spremenila tako, da je kandidaturo navedenih treh kandidatov zavrnila. Neutemeljena je pritožbena navedba, da je nepravilnost številk volilnih enot posledica uradnih objav Občine Radenci, kar je pojasnjeno v odgovoru na pritožbo, o tem pa se je prepričalo tudi sodišče z vpogledom na spletno stran Občine Radenci. Ker ni šlo za formalne pomanjkljivosti, tožena stranka pritožnika ni bila dolžna pozivati na odpravo pomanjkljivosti. Določba 68.a člena ZLV je jasna: kandidat mora imeti stalno prebivališče v volilni enoti, v kateri kandidira. Gre za materialni pogoj, ki ga ni mogoče kasneje sanirati. Pritožnik se tudi ne more uspešno sklicevati na 46. člen ZLV, ki predstavnikom list daje možnost navzočnosti pri delu občinskih volilnih komisij, ni pa občinska volilna komisija dolžna predstavnike list posamezno vabiti.
lokalne volitve - lista kandidatov za člane občinskega sveta - določitev liste kandidatov - zavrnitev kandidature
Občinska volilna komisija je ugotovila, da je kandidat kandidiral za volitve članov občinskega sveta v volilni enoti na dveh listah. Tožena stranka je zato kasneje določeno kandidaturo kandidata pravilno zavrnila.
lokalne volitve - pritožba zoper odločbo volilne komisije o zavrnitvi kandidature oziroma liste kandidatov - aktivna legitimacija za vložitev pritožbe - zavrženje pritožbe
Iz prvega odstavka 97. člena ZLV izhaja, da ima pravico vložiti pritožbo zoper odločbo občinske volilne komisije, s katero se zavrne kandidatura oziroma lista kandidatov ali ugovor iz 96. in 96.a člena, samo tisti, ki je sam kandidat, ali pa predstavnik kandidature oziroma liste kandidatov. V konkretnem primeru tako predsednik občinskega odbora stranke A. v tem volilnem sporu ne more biti stranka, saj ni niti kandidat niti predstavnik liste kandidatov oziroma kandidature. Glede na navedeno je sodišče ob primerni uporabi 3. točke prvega odstavka 36. člena ZUS-1 pritožbo zavrglo.
ZLV člen 51, 72, 72/2, 97. Pravilnik o postopku za določanje kandidatk in kandidatov ter kandidatnih list za volitve v Državni zbor Republike Slovenije, Državni svet Republike Slovenije, občinske in mestne svete, volitve županj in županov, volitve predsednice in predsednika Republike ter volitve poslank in poslancev iz Republike Slovenije v Evropski parlament člen 17.
lokalne volitve - določitev kandidatov politične stranke - postopek za določitev kandidatov - pravila politične stranke
Predlog kandidatnih list za mestni svet in župana ter sestavo volilne konvencije za odločanje o kandidaturah je določilo Predsedstvo stranke X., kar pa ni v skladu z 51. členom ZLV, ki določa, da morajo biti kandidati določeni po postopku, določenem s pravili politične stranke. Po pravilih stranke namreč predlog kandidatnih list za občinske in mestne svete ter kandidatk in kandidatov za županje in župane določajo predsedstva občinskih organizacij stranke. Če v občini ni organizirane občinske organizacije stranke predloge kandidatnih list določi predsedstvo območne organizacije stranke, ki deluje na področju občine. Predsedstvo stranke pa daje le mnenje k predlogu kandidatov oziroma kandidatnih list.
ZLV člen 51, 72, 72/2, 74, 74/2. ZVDZ člen 54, 54/2, 56, 56/1, 56/2.
lokalne volitve - zavrnitev liste kandidatov - pravila stranke - tajno glasovanje - zapisnik o določitvi kandidatov
Volilna komisija volilne enote preizkusi, ali je lista kandidatov določena v skladu z zakonom, kar glede na 51. člena ZLV pomeni, da mora preizkusiti, ali je lista določena v skladu s pravili stranke, in če ni, jo zavrne. Specifičnost tovrstnih upravnih sporov je, da sodišče presoja tudi, ali so bila spoštovana pravila kandidacijskih postopkov, ki so urejena v notranjih aktih političnih strank. Vendar to ne pomeni, da se sodišče v presojo teh pravil spušča z enako mero natančnosti in strogosti, kot to velja v drugih vrstah upravnih sporov, kjer gre za razlago in uporabo javno-pravnih predpisov. Sodišče je strogo pri ugotavljanju, ali je bila lista kandidatov sestavljena v skladu z notranjimi pravili politične stranke, kolikor ima to neposreden vpliv na spoštovanje zakonskih pogojev. V konkretnem primeru je sporen zakonski pogoj, da bi morali biti kandidati na listi določeni s tajnim glasovanjem. Toženka ni ugotovila, da niso bili tako določeni, ampak je listo zavrnila, ker iz zapisnika ne izhaja, da je bila lista določena s tajnim glasovanjem; pritožnica pa zatrjuje in dokazuje, da so bili kandidati dejansko določeni s tajnim glasovanjem. Za rešitev tega spora je ključno, kako široko je treba razlagati določbo o možnosti za odpravo formalnih pomanjkljivosti list kandidatov iz drugega odstavka 56. člena ZVDZ. Po sodni praksi Ustavnega sodišča je treba morebitne pomanjkljivosti ali slabosti v postopku oblikovanja list kandidatov presojati z vidika možnosti uresničevanja temeljnega namena zakona (ZLV in ZVDZ), to je uresničevanja volilne pravice iz 43. člena Ustave, in konkretne zakonske določbe. Po mnenju sodišča sicer ni dvoma, da je zapisnik o določitvi kandidatov tista listina, ki je najbolj primerna za to, da vsebuje verodostojno dokumentiran podatek o opravljenem tajnem glasovanju. Vendar to ne pomeni, da omenjenega pogoja predlagatelj ne more izkazati, ob uporabi drugega odstavka 56. člena ZVDZ, po predhodnem pozivu volilne komisije ali brez tega, tudi z drugo listino, ki se navezuje na zapisnik o določitvi kandidatov.
lokalne volitve - občinski svet - ugovor zoper listo politične stranke za člane občinskega sveta - ugovor zoper kandidaturo za župana - upravičeni vlagatelj ugovora
Ključno vprašanje spora je, kako je treba razlagati pojem „kandidat“ iz prvega odstavka 96. člena ZLV: ali so s tem mišljeni samo kandidati na tisti listi, v zvezi s katero vlagatelj ugovora uveljavlja nepravilnosti v postopku kandidiranja, ali pa je treba v ta krog upravičencev šteti kandidate na katerikoli listi, ki so v istem postopku kandidiranja. Po presoji sodišča je pravilna druga razlaga.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - določanje kandidatne liste - postopek za določitev kandidatov - pravila politične stranke
V obravnavanem primeru kandidatura ni bila vložena v skladu z 51. členom ZLV, saj pri odločanju o kandidaturi ni bil navzoč predstavnik kraja, od koder je kandidat za volitve v volilni enoti št. 2 (Bilje), da ima v kraju od koder je navedeni kandidat svoje člane čeprav bi moral biti, glede na določbo 9. člena Pravilnika o določanju kandidatov za volitve.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - določanje kandidatne liste - sodelovanje članov stranke s stalnim prebivališčem v občini
V obravnavanem primeru je listo s kandidatom za člana občinskega sveta na tajnem glasovanju določil medobčinski odbor za Goriško politične stranke B., ki so ga sestavljali štirje člani, med katerimi pa je le en član s stalnim prebivališčem v občini Renče - Vogrsko. To pa po presoji sodišča pomeni, da je bil pri določitvi kandidata kršen 51. člen ZLV in je zato toženka utemeljeno zavrnila listo s kandidatom za člana občinskega sveta Občine Renče - Vogrsko.
lokalne volitve - ugovor zoper listo kandidatov - lista kandidatov politične stranke za člane občinskega sveta - lista kandidatov politične stranke za člane krajevne skupnosti - ugovor zoper kandidaturo za župana - upravičeni vlagatelj ugovora - kandidat
Ključno vprašanje tega spora je, kako je treba razlagati pojem „kandidat“ iz prvega odstavka 96. člena ZLV: ali so mišljeni samo kandidati na tisti listi, v zvezi s katero vlagatelj ugovora uveljavlja nepravilnosti, ali pa je treba v krog upravičencev šteti kandidate na katerikoli listi, ki so v istem postopku kandidiranja. Če bi zakonodajalec hotel omejiti mehanizme za varstvo volilne pravice samo na kandidate liste, pri kateri naj bi bile podane nepravilnosti, bi to tudi določil, pa ni. Takšna razlaga je skladna tudi z mednarodnimi standardi na obravnavanem področju.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - stalno prebivališče kandidata - pisna pomota
V skladu z določbo 68.a člena ZLV mora imeti kandidat prebivališče v volilni enoti, v kateri kandidira za člana občinskega sveta. V zvezi z zatrjevanjem pritožnika, da je prišlo pisanju zapisnika in vložitvi kandidatur za volilni enoti 3 in 4 do pomote, sodišče pojasnjuje, da mora biti kandidatura vložena v skladu z določbami zakona, ki predlagatelja omejujejo, tudi s pogojem iz 68.a člena ZLV. Gre za zakonski pogoj, katerega kršitev ne predstavlja formalne pomanjkljivosti, za katere je že ZVDZ predvidel poseben postopek odprave takih pomanjkljivosti v drugem odstavku 56. člena.
lokalne volitve - volitve v občinski svet - kandidatne liste - tajno glasovanje
Iz zapisnika o delu organa politične stranke, ki je določil listo kandidatov za volitve članov občinskega sveta in ki ga je predlagatelj vložil, kar pomeni da je del volilne dokumentacije, pa pod točko 7 izhaja, da so udeleženci listo kandidatov določili z javnim glasovanjem. Ob podatku, ki ga je toženki predložil predlagatelj sam ter ob jasni zakonski določbi 51. člena ZLV, da morajo biti kandidati določeni s tajnim glasovanjem, je toženka pravilno ugotovila, da lista kandidatov ni določena v skladu z zakonom, zaradi česar jo je v celoti zavrnila.