ZOFVI člen 41. ZVrt člen 28. ZZ člen 49. ZLS člen 90a.
dovoljena revizija - vrednostni kriterij - nakazilo proračunskih sredstev - sredstva za financiranje dejavnosti vrtca - proračun občine - neposredna pristojnost občine - razmerje med občino in vrtcem - razmerje med občino in državo - poseg države v premoženjskopravno razmerje med občino in vrtcem
Sredstva za financiranje dejavnosti vrtca zagotavlja, v skladu z 28. členom ZVrt, občina iz svojega proračuna, s katerim povsem samostojno razpolaga. To pomeni, da je poraba proračunskih sredstev v neposredni pristojnosti občine kot lokalne skupnosti. Če pa svojih finančnih obveznosti do vrtca, ki ga je ustanovila, občina ne poravna pravočasno, gre za premoženjskopravno razmerje med občino in vrtcem. V to razmerje pa po presoji Vrhovnega sodišča ne more z upravno odločbo poseči država.
ZUS-1 člen 2, 2/1, 2/2, 36, 36/1-4. ZSPDPO člen 39. Uredba o stvarnem premoženju države, pokrajin in občin člen 5, 5/1.
javni razpis občine – sklep o razveljavitvi razpisa – akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu – akt poslovanja upravljavca stvarnega premoženja
Javni razpis, objavljen na navedeni podlagi, pa ni upravni akt v smislu določbe drugega odstavka 2. člena ZUS-1, ampak je akt poslovanja upravljavca stvarnega premoženja, s katerim ta upravlja s svojim stvarnim premoženjem v okviru prej navedenega zakona, in sicer, kot je to pravilno zaključilo sodišče prve stopnje, ne v izvrševanju svoje oblastne funkcije, temveč kot gospodarski subjekt. Ne ZSPDPO niti Uredba ali Pravilnik pa ne vsebujejo določbe, iz katere bi izhajalo, da je zoper javni razpis možno vložiti tožbo v upravnem sporu. Sklicevanje tožeče stranke na pravni pouk glede možnosti vložitve tožbe na drugačno odločitev v zadevi ne more vplivati. Odločitev, ali ima stranka zoper izpodbijani akt sodno varstvo po določbah ZUS-1, namreč ni stvar upravnega organa, temveč je odvisna od vsebine izpodbijanega akta in presoje sodišča o tem.
ZUS-1 člen 83, 83/2, 83/2-2. ZVrt člen 32, 32.a. Pravilnik o plačilih staršev za programe v vrtcih člen 5. ZDoh-2 člen 19, 20, 26.
plačilo programa vrtca – revizija – dovoljenost – pomembno pravno vprašanje – dohodek na družinskega člana – jasna in določna norma – vprašanje, ki ne povzroča dilem
Podrobneje, kaj predstavlja dohodek družine na podlagi 33. člena ZVrt, ureja Pravilnik o plačilih staršev za programe v vrtcih – Pravilnik, ki v 5. členu jasno določa, da je letni dohodek družine vsota bruto dohodkov, ki so jih družinski člani prejeli v preteklem koledarskem letu in da se v ta dohodek štejejo obdavčljivi in tudi neobdavčljivi dohodki po zakonu, ki ureja dohodnino, razen izrecno naštetih. V Zakonu o dohodnini – ZDoh-2 je v 19. členu eksplicitno navedeno, kaj se ne šteje za dohodke po tem zakonu in med naštetimi niso navedena sredstva, na katera se sklicuje revidentka, pač pa so ta sredstva navedena med dohodki, od katerih se ne plača dohodnina po 20. oziroma 26. členu ZDoh-2. Gre torej za dohodek, ki ni obdavčen, vendar pa se ob jasni določbi 5. člena Pravilnika upošteva kot dohodek družine. Zato revidentkino vprašanje, ali se pri ugotavljanju dohodka na družinskega člana upošteva tudi neobdavčene subvencije po ZDoh-2, po mnenju Vrhovnega sodišča ni vprašanje, ki bi v praksi oziroma teoriji povzročalo posebne dileme in bi bilo pomembno za zagotovitev pravne varnosti ali za enotno uporabo prava, revidentka pa tudi ni izkazala, da v sodni praksi sodišča prve stopnje glede tega vprašanja ni enotnosti.
ZUS-1 člen 83, 83/2, 83/2-1, 83/2-2, 83/2-3. ZEN člen 1, 112.
določitev meje med občinama – revizija – dovoljenost – vrednost - pomembno pravno vprašanje – zelo hude posledice
Ker vprašanje, ki ga izpostavlja revidentka, ni pomembno pravno vprašanje v smislu določbe 2. točke drugega odstavka 83. člena ZUS-1, saj je Vrhovno sodišče v zvezi z izpostavljenim vprašanjem že zavzelo stališče, odločitev prvostopenjskega sodišča pa ne odstopa od sodne prakse Vrhovnega sodišča, ni izpolnjen pogoj za dovoljenost revizije po 2. točki drugega odstavka 83. člena ZUS-1.
LOKALNA SAMOUPRAVA - VOLITVE - ČLOVEKOVE PRAVICE - USTAVNO PRAVO
VS1012783
URS člen 3, 43, 44.
varstvo ustavnih pravic – prekinitev postopka volilnih opravil
S prekinitvijo postopka volilnih opravil za volitve v organe lokalnih skupnosti do odločitve o referendumskem vprašanju o volilnem sistemu ni poseženo v ustavni pravici oz. 43. oz. 44. člen Ustave RS.
premoženje občin - začasna odredba – neizkazana težko popravljiva škoda
Težko popravljiva škoda bi se v primeru, kot je obravnavani (kjer kot tožeča stranka nastopa lokalna skupnost), morala izkazati v smislu bistveno oteženega ali onemogočenega poslovanja, delovanja ali opravljanja funkcij, ki jih tožeča stranka izvaja kot lokalna skupnost na podlagi ZLS. Zgolj zmanjšanje njenega premoženja in morebitni stroški zaradi sodnih postopkov ne morejo predstavljati težko popravljive škode.
ZUS-1 člen 83, 83/2-2. ZPP člen 367b, 367b/4, 367b/5.
ustanovitev občine – dovoljenost revizije – pomembno pravno vprašanje
Predlagatelj revizije mora, če se sklicuje na sodno prakso Vrhovnega sodišča, navesti opravilne številke zadev, kopije sodnih odločb sodišč prve stopnje, na katere se sklicuje, pa mora predložiti, česar pa revident ni storil.
ZLS člen 7, 29. ZFO člen 15, 15/1, 16, 16/2, 16/4, 55. ZOR člen 29, 29/1, 557.
ničnost pogodbe - posebne predpostavke za veljavnost pogodbe - pravna narava notarskega zapisa - sklenitev pogodbe - dovoljenje in odobritev tretjega - pojem tretjega - vloga občinskega sveta - financiranje občin - zadolževanje občin - veljavnost pogodbe o zadolževanju občine
Zapoved iz prvega odstavka 15. člena ZFO je treba razumeti v povezavi s 16. členom ZFO in pri tem upoštevati, da zadolževanje občine lahko izvira tudi iz drugih tipov obligacijskih razmerjih, ne le posojil ali izdaje vrednostnih papirjev. Pomembno je le, da je denarna obveznost občine odložena. To pa na drugi strani pomeni, da je tudi zadolževanje občine, ki izvira iz drugih tipov obligacijskih pogodb, podvrženo omejitvam iz 16. člena ZFO.
Treba je šteti, da v načelu nasprotuje drugemu odstavku 16. člena ZFO tudi pogodba, v kateri je zadolžitev občine opredeljena na način, ki ne omogoča preizkusa, ali bi morala pogodba izpolnjevati predpostavke iz te določbe.
ZUS-1 člen 32, 32/2, 32/3, 75, 75/3, 77, 82. ZPP člen 339, 339-1.
začasna odredba – obrazložitev izpolnjenosti pogojev – koristi nasprotne stranke
V primeru, da sodišče izda začasno odredbo, se mora opredeliti in obrazložiti vse (materialne) pogoje, ki morajo biti izpolnjeni za izdajo začasne odredbe.
ODŠKODNINSKO PRAVO - LOKALNA SAMOUPRAVA - USTAVNO PRAVO
VS0012554
URS člen 26, 138, 140. UZIU člen 5. ZPDF člen 3, 3/3.
pravica do povračila škode – odgovornost države – odgovornost pravne osebe za škodo, ki jo povzroči njen organ – razmerje med državo in občino kot lokalno skupnostjo – uresničevanje lokalne samouprave – delovno področje samoupravnih lokalnih skupnosti – pristojnost za izvajanje upravnih nalog – pasivna legitimacija
Kadar država pooblasti za izvajanje svojih nalog organe lokalnih skupnosti, s tem nanje prenese le izvajalsko delo, ne pa tudi svoje odškodninske odgovornosti za pravilno opravljeno delo.
imenovanje članov nadzornega odbora občine – pravni interes – upravna stvar – molk organa
Tožbeni zahtevek, ki se nanaša na molk organa, to je na neizdajo sklepa o imenovanju članov nadzornega odbora z dne 12.3.2007, je že presežen, ker je Občinski svet sprejel sklep o imenovanju članov nadzornega odbora z dne 16.4.2007. Po presoji Vrhovnega sodišča je zato v obravnavani zadevi predmet presoje predvsem tožbeni zahtevek tožnice, da se odpravi sklep Občinskega sveta z dne 16.4.2007 o imenovanju članov nadzornega odbora občine.
Poraba proračunskih sredstev je nedvomno v neposredni pristojnosti občine kot lokalne skupnosti. Če pa svojih finančnih obveznosti do vrtca, ki ga je ustanovila, občina ne poravna pravočasno, gre za premoženjsko pravno razmerje med občino in vrtcem. V to razmerje pa ne more z upravno odločbo poseči država.
ZGos člen 12, 12/1, 12/3. Pravilnik o merilih za določitev obratovalnega časa gostinskih obratov in kmetij, na katerih se opravlja gostinska dejavnost člen 3, 3/2, 4, 4/2.
določanje obratovalnega časa – soglasje – obratovalni čas – gostinski lokal - gostinstvo
Obratovanje izven časa, ki ga določa Pravilnik o merilih za določitev obratovalnega časa gostinskih lokalov in kmetij, na katerih se opravlja gostinska dejavnost, sprejet na podlagi prvega odstavka 12. člena ZGos se šteje za podaljšani obratovalni čas. Pri odločanju o obratovanju posameznega gostinskega obrata v podaljšanem obratovalnem času je vključena lokalna skupnost tako, da daje svoje soglasje.
lastninjenje športnih objektov – dovoljenost revizije – denarna vrednost izpodbijanega dela – zelo hude posledice
Trditveno in dokazno breme za izkazovanje pogojev za dovoljenost revizije je na stranki. Povezanost spora o zakonitosti sklepa o razglasitvi športnih objektov občinskega pomena z denacionalizacijskim postopkom, v katerem gre le za pričakovanje morebitne pridobitve premoženja, še ne izkazuje zelo hudih posledic za stranko, torej pogoj za dovoljenost revizije iz 3. točke drugega odstavka 83. člena ZUS-1 v tem primeru ni izpolnjen.
URS člen 44. ZLS člen 37a. ZUS-1 člen 66, 66/1, 80, 80/3-3, 82, 82/2.
prenehanje mandata občinskemu svetniku zaradi odstopa s funkcije – poseg v ustavne pravice
V 44. členu URS je določeno, da ima vsak državljan pravico, da v skladu z zakonom neposredno ali po izvoljenih predstavnikih sodeluje pri upravljanju javnih zadev. Po presoji pritožbenega sodišča ta pravica vključuje tudi pravico take osebe, da odstopi od opravljanja svoje funkcije sodelovanja pri upravljanju javnih zadev. Ker je tožnik tak odstop dal dne 12. 6. 2008, bi moral občinski svet tožene stranke na prvi naslednji seji v zvezi s tem (brez glasovanja) ugotoviti, da je tožniku zaradi odstopa s funkcije člana občinskega sveta prenehal mandat z dnem ugotovitve občinskega sveta. Ker tega občinski svet ni storil, pač pa je na podlagi glasovanja z večino glasov zavrnil predlagani odstop, je po mnenju Vrhovnega sodišča, prekršil ustavno pravico iz 44. člena URS.
ZDOIONUS člen 7, 7/1, 7/2, 7/3.ZEN člen 112, 112/1, 112/5. ZENDMPE člen 75, 75/1, 75/5.
ureditev meje med občinama - določitev meje med občinama - sodna pristojnost - sprememba območja občine - potek mejne linije - spor o meji
V skladu s 7. členom ZDOIONUS ni podana sodna pristojnost v primeru spora o spremembi območja mejnega naselja (tako, da se predlaga, da se del naselja, ki leži v eni občini, izloči in priključi ozemlju druge občine). Upravno sodišče je v skladu s 112. členom ZEN pristojno v sporu ureditve meje takrat, kadar gre za vprašanje poteka mejne linije med sicer že določenima območjema dveh naselij, ki pripada dvema različnima občinama.
ustavne pravice do lokalne samouprave - seja občinskega sveta - onemogočen sklic - sodna pristojnost - upravni spor
Županovega neupoštevanja določbe 20. člena Poslovnika, po kateri mora župan sklicati sejo občinskega sveta, če to zahteva četrtina svetnikov, in dejstva, da je bila sejna dvorana občinskega sveta potem, ko so tožniki na podlagi določbe 5. odstavka 20. člena Poslovnika sami sklicali sejo občinskega sveta, dne 24.4.2008 ob 16. uri zaklenjena ter na sejo niso prišli delavci občinske uprave, ki na podlagi ZLS in Statuta skrbijo za administrativno delo za potrebe občinskega sveta, ni mogoče uvrstiti v okvir ustavnih pravic, katerih sodno varstvo je mogoče (izjemoma) uveljavljati v upravnem sporu na podlagi 2. odstavka 157. člena URS oziroma 1. odstavka 4. člena ZUS-1. Gre namreč za izključno procesna dejanja in razmerja znotraj občinskega sveta, ki jih določajo ZLS, Poslovnik in Statut. Če pri teh internih procesnih razmerjih, urejenih v navedenih predpisih, pride do kršitev, se te kršitve obravnavajo in urejajo le znotraj občinskega sveta kot organa oblasti občine in ta razmerja niso podvržena sodni kontroli v okviru upravnega spora po ZUS-1, in tudi ne v kakšnem drugem postopku pred sodišči.
Glede na podano odstopno izjavo je bilo pravilno ugotovljeno, da so nastali razlogi za prenehanje mandata županu na navedeni pravni podlagi. Tudi po presoji pritožbenega sodišča je odstop s funkcije enostranska izjava volje funkcionarja, da funkcije ne bo več opravljal, temeljni učinek odstopa s funkcije pa je, da osebi, ki je odstopila, preneha mandat.
ZLS člen 33, 35.ZUS-1 člen 2, 3, 32, 36, 72, 76, 82.
sklepi in odloki občinskega sveta - stvarna pristojnost
Sklepi in odloki, sprejeti na 10. seji tožene stranke niso upravni akti oziroma akti, ki se lahko izpodbijajo v upravnem sporu, pač pa so to po citirani določbi 3. člena ZUS-1 odločitve, ki jih je Občinski svet kot nosilec lokalne zakonodajne veje oblasti sprejel za izvrševanje svojih ustavnih pristojnosti na navedeni seji. Za te akte pa po citirani določbi, ki niso upravni akti, upravni spor pred sodiščem prve stopnje ni predviden po ZUS-1. Prav tako pritožbeno sodišče meni, da ni mogoče sprožiti upravnega spora zoper 3. točko dnevnega reda navedene seje tožene stranke, to je zoper " Sklep o letnem načrtu ravnanja s stvarnim in finančnim premoženjem Mestne občine za leto 2008". Nekateri sklepi in odloki, vključno s slednjim sklepom, so namreč tudi splošni akti, sprejeti v okviru Občinskega sveta in kot taki po Ustavi Republike Slovenije podvrženi ustavni presoji v pristojnosti Ustavnega sodišča Republike Slovenije (glej 4. alineo 1. odstavka 160. člena Ustave RS).