soglasje k projektu - soglasje upravljalca vodovodnega omrežja - zavrnitev zahteve za izdajo soglasja - opremljeno stavbno zemljišče
Upravni organ pred izdajo zavrnilne odločbe za izdajo soglasja k projektu ni ugotavljal, ali je v prostorskem aktu občine predvidena komunalna oprema obravnavanega zemljišča, na katerem je predvidena gradnja objekta, in ali je omrežje gospodarske javne infrastrukture vključeno v občinski načrt razvojnih programov v okviru občinskega proračuna za tekoče ali naslednje leto, kot to določa 1. odstavek 72. člena Zakona o prostorskem načrtovanju, zato je bilo dejansko stanje nepopolno ugotovljeno.
ZUS-1 člen 5, 5/4, 65, 67, 67/1. ZUreP-1 člen 81, 81/1, 82, 82/1. URS člen 2, 5, 22, 25, 67, 67/1, 69. ZUP člen 13, 13/2.
začasni ukrep za zavarovanje urejanja prostora - akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu - akt, izdan v obliki predpisa - vročitev odločbe
V skladu s 1. odstavkom 81. člena ZUreP-1 vlada sprejme začasne ukrepe za zavarovanje urejanja prostora z uredbo, torej v obliki predpisa, kar pomeni, da se sprejme po postopku, ki je predpisan za njen sprejem in ne po postopkovnih določbah ZUP.
V primeru Uredbe kot predpisa je pravica do seznanitve udejanjena z objavo in ne z vročitvijo, ki je vezana na individualni akt, kar Uredba ni. Osebne vročitve pa ni mogoče zahtevati niti z vidika t.i. generalne odločbe. Po 2. odstavku 217. člena ZUP se ta izda, ko gre za zadevo, ki se tiče večjega števila oseb, ki organu niso znane, in se lahko izda za vse skupaj ena sama odločba, ki mora vsebovati take podatke, da se da iz njih ugotoviti, na katere osebe se odločba nanaša (npr. prebivalci ali posestniki na določenem območju). Že dejstvo, da organu osebe niso znane, samo po sebi onemogoča osebno vročitev odločbe konkretni osebi.
kulturni spomenik - gradnja poslovno stanovanjskega objekta - kulturnovarstveno soglasje - nepremični kulturni spomenik lokalnega pomena - varstveni režim
Ker obravnavano zemljišče sodi v vplivno območje kulturnega spomenika lokalnega pomena, bi bilo treba določiti kulturnovarstvene pogoje, pod katerimi je nameravana gradnja dopustna.
Podlaga za določitev kulturnovarstvenih pogojev za poseg v spomenik ali v vplivno območje spomenika niso strokovne podlage prvostopnega organa, ampak akt o razglasitvi spomenika ali določbe prostorskega akta.
načelo legalitete - neustavnost oziroma nezakonitost podzakonskega predpisa - exceptio illegalis - oglaševanje na zasebnem prostoru
Odlok je v tem, ko za postavitev nosilcev oglaševanja na zemljiščih, ki niso v lasti Mestne občine ..., predpisuje soglasje pristojnega oddelka Mestne občine, nezakonit in ga zato ni mogoče uporabiti pri odločanju. Odlok namreč ureja zgolj postavljanje oziroma uporabo objektov in naprav za nameščanje obvestil in reklam, zato očitno ne predstavlja prostorskega akta v smislu ZPNačrt oziroma pred tem veljavnega ZUreP-1, saj ti akti prostor urejajo celovito in ne le glede posamezne vrste objektov. Odlok torej v obsegu, v kakršnem posega na področje urejanja prostora mimo določb ZPNačrt, nima zakonske podlage, oziroma je nezakonit.
Celo na podlagi prostorskega akta pa investitorju ni mogoče nalagati pridobitve soglasja občine, saj je volja občine izražena že v postopku priprave tega akta. Izdajanje soglasja brez vnaprej določenih pogojev in mimo določb prostorskega akta po svoji vsebini pomeni dopolnjevanje oziroma spreminjane prostorskega akta, ki ga ne opravi pristojni organ in do katerega ne pride po predpisanem postopku, tako da je Odlok tudi iz tega razloga nezakonit.
ZJC člen 82. Odlok o občinskih cestah in drugih javnih površinah člen 6, 6/2, 42, 68, 72.
ukrep občinskega inšpektorja - odstranitev stvari in objektov - druge javne površine - omejitev javne uporabe - nepopolna ugotovitev dejanskega stanja
V izpodbijani odločbi in v upravnih spisih ni podatkov, na katerih bi morala temeljiti ugotovitev, da je predmetna nepremičnina druga javna površina, za katero veljajo določbe Odloka. Druga javna površina je namreč le tista površina, ki se na podlagi pravnega akta uporablja za javne namene, in njeno vzdrževanje bremeni občinski proračun (6. člen Odloka).
Iz obrazložitve izpodbijane odločbe ni mogoče ugotoviti, ali je nameravana gradnja na območju, ki je s posebnimi predpisi ali z ZGO-1 opredeljeno kot varovani pas gospodarske javne infrastrukture, ali na območju, ki je s predpisi opredeljeno kot varovano območje (1. odstavek 49.b člena ZGO-1), ali pa gre za nameravano gradnjo, ki leži na območju, ki se ureja z državnim prostorskim načrtom ali občinskim podrobnim prostorskim načrtom (2. odstavek 49.b člena ZGO-1). To pa je bistveno za odločitev, ali mora investitor pred začetkom izdelovanja projekta za pridobitev gradbenega dovoljenja pridobiti projektne pogoje, k projektnim rešitvam pa soglasje pristojnega organa oziroma nosilca javnega pooblastila, oziroma so pogoji soglasodajalcev k projektnim rešitvam že pridobljeni z dnem izdaje mnenj k državnim prostorskim načrtom ali občinskim podrobnim prostorskim načrtom, zato mora investitor po končanem projektiranju pridobiti le soglasja pristojnih soglasodajalcev.
ZVKD-1 člen 8, 28, 28/1, 28/1-3, 28/1-4, 28/4, 28/4-3. ZGO-1 člen 66, 66/1, 66/1-1. ZPNačrt člen 2, 2/1, 2/1-12, 44, 44/1, 44/1-1. Odlok o prostorskih ureditvenih pogojih za območje prostorskih celot Strunjan (1), Seča (8), Karbonar-Lucan (9), Sečovlje (11) in Liminjan-Vinjole-Krog (13) v Občini Piran (1990) člen 9, 22.
kulturnovarstveno soglasje - poseg v varstveno območje dediščine - gradnja pomožnega objekta
Ne 3. odstavek 132. člena ZVKD-1, ne 3. alinea 4. odstavka 28. člena istega zakona Zavodu za varstvo kulturne dediščine ne dajeta pooblastila za odločanje o dovoljenosti nameravane gradnje s stališča celovite skladnosti te gradnje s prostorskim aktom, za kar je po določbah 24. člena v zvezi s 1. točko 1. odstavka 66. člena ZGO-1 pooblaščen pristojni organ za gradbene zadeve. Odločanje Zavoda je ob upoštevanju splošnih določb 1. in 8. člena ZKVD-1 omejeno na vprašanja varstva kulturne dediščine oziroma odločanje na podlagi predpisov ali njihovih posameznih določb, ki določajo ukrepe tega varstva, kar velja tudi v primeru, ko je pravna podlaga za odločanje prostorski akt.
Varovanje kmetijskih zemljišč ne pomeni absolutne prepovedi kakršne koli gradnje objektov na teh zemljiščih, temveč zahteva določitev strožjih pogojev, ki jih morajo izpolnjevati posegi v prostor.
začasni ukrep za zavarovanje urejanja prostora - namen začasnih ukrepov - akt izdan v obliki predpisa
Začasni ukrepi po določbi 81. člena ZureP-1 so namenjeni izključno zavarovanju izvedbe predvidene prostorske ureditve, za katero še ni sprejet ustrezen prostorski akt. Ti ukrepi nosilcem načrtovanja v prostoru omogočajo, da za čas izdelave in sprejemanja prostorskega akta ter njegove uveljavitve ohranijo obstoječe stanje, ki je podlaga načrtovanju. Glede na opisani namen začasnih ukrepov, pa tudi glede na izrecno in nedvoumno besedilo zakonske določbe, teh ukrepov ni mogoče sprejeti za območje, kjer je bil ustrezen prostorski akt – na ravni občine je to občinski lokacijski načrt – že sprejet.
gradbeno dovoljenje - pogoji za izdajo gradbenega dovoljenja - gradnja izven poselitvenega območja
Pri presoji dopustnosti gradnje izven poselitvenega območja je določbe občinskih prostorsko ureditvenih pogojev treba razlagati v smislu ZUreP-1, ki je hierarhično višji predpis.
ZUreP-1 člen 81, 81/1, 81/2, 81/2-3. ZUS-1 člen 5, 5/4. SPZ člen 37.
urejanje prostora - začasni ukrep za zavarovanje urejanja prostora - akt v obliki predpisa - akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu
Na podlagi 81. člena ZUreP-1 so začasni ukrepi namenjeni predvsem zavarovanju izvedbe predvidenih prostorskih ureditev, za katere še ni sprejet ustrezen prostorski akt. V konkretnem primeru niso izpolnjeni pogoji, ki jih za sprejetje začasnih ukrepov določa 2. odstavek 81. člena ZUreP-1, ker je za predmetno območje, na katerega se nanaša izpodbijani odlok, že bil sprejet zazidalni načrt, ki ima naravo občinskega lokacijskega načrta.
ZUreP-1 člen 85. ZUS-1 člen 5, 5/4. URS člen 153, 153/4.
predkupna pravica občine na nepremičninah - določitev območja - nezakonitost odloka
Občina bi morala z Odlokom natančno določiti območja izven poselitve, na katerih je predvidena gradnja infrastrukturnih objektov in omrežij, zato da bi bilo meje območij predkupne pravice mogoče prikazati v zemljiškem katastru in jih določiti v naravi, kar bi občini omogočalo zakonito uveljavljanje predkupne pravice, lastnikom zemljišč izven poselitvenih območij pa bi bila dana možnost vedeti, kako je omejena njihova lastninska pravica.
ZGO-1 člen 3a, 49b, 49b/1, 205, 205/1, 209, 209/1, 209/1-1. ZVKD-1 člen 3, 3, 3-4, 3-15, 25, 28, 28/1, 28/1-3, 28/1-4, 131, 131/1. ZUN člen 51, 51/2. ZPNačrt člen 2, 2/1, 2/1-12, 44, 44/1, 44/1-1. Odlok o prostorskih ureditvenih pogojih za območje planskih celot 1, 8, 9, 11 in 13 v Občini Piran člen 9, 22.
kulturnovarstveno soglasje - varstveno območje - gradnja nezahtevnega objekta - pomožni objekt
Po mnenju sodišča gre v obravnavanem primeru za tako imenovano varstveno območje dediščine v skladu s prehodno določbo 1. odstavka 131. člena ZVKD-1, po kateri se obstoječi varstveni režim ter druga merila in pogoji za izvedbo posegov v prostor do določitve varstvenih območij dediščine iz 25. člena ZVKD-1 in sprejetja prostorskih aktov, upoštevajo za enote dediščine, ki so vključene v strokovne zasnove varstva, ki jih je pripravil zavod za območje obravnave prostorskega akta na podlagi ZVKD-1.
Pomožni objekti iz 51. člena ZUN so enostavni objekti iz sedaj veljavnega ZGO-1 in na njegovi podlagi izdane Uredbe, za gradnjo katerih gradbeno dovoljenje ni potrebno
urejanje prostora - začasni ukrep za zavarovanje urejanja prostora - akt v obliki predpisa - akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu - obrazložitev akta
Zgolj pavšalna in z ničemer izkazana trditev tožene stranke, da bodo povečani stroški komunalne ureditve, da komunalni vodi in druga komunalna infrastruktura v primeru gradnje tožeče stranke ne bi potekala po optimalno načrtovanih trasah, ne zadošča za sprejetje začasnih ukrepov po določbi 83. člena ZUreP-1. Okoliščine, da so za sprejetje podzakonskega predpisa o začasnih ukrepih za zavarovanje urejanja prostora izpolnjeni zakonski pogoji, morajo izhajati že iz obrazložitve predloga odloka, ki ga pa sodišče med listinami, ki jih je predložila tožena stranka, ni našlo, niti to ne izhaja iz njenega odgovora na tožbo. Le navedba razlogov za sprejetje začasnih ukrepov bi omogočala stranki, na katero se Odlok nanaša, in tudi sodišču, kontrolo tega, ali je bilo pravilno ugotovljeno dejansko stanje in ali je bil na ugotovljeno dejansko stanje pravilno uporabljen materialni predpis.
prostorski plan - zakonska domneva - molk organa - obrazložitev upravnega akta
Pomanjkanja razlogov v obrazložitvi upravnega akta ni mogoče sanirati z navedbami v sodnem postopku. S tem bi bila tožnici nenazadnje odvzeta tudi možnost, da s tožbo v upravnem sporu izpodbija stališče toženke glede tega vprašanja.
Izpodbojne so tiste pravne domneve, pri katerih pravo dopušča možnost izpodbijanja in dokazovanja nasprotnega.
Obvezna razlaga po pravni teoriji učinkuje od uveljavitve določbe in je - ne glede na njen kasnejši sprejem - del predpisa od njegove uveljavitve. Časovna veljavnost razlage se torej ujema s časovno veljavnostjo predpisa, ki ga razlaga.
Obvezne razlage, s katero občinski svet ne pojasnjuje svojega predpisa, ampak ga po vsebini spreminja oziroma dopolnjuje, ni mogoče upoštevati. Kadar je namreč taka razlaga sprejeta po običajnem postopku in ne po postopku, ki ga za spremembo prostorskih aktov predpisuje zakon, je razlaga z njim v neskladju.
ZUP člen 179, 180, 180a, 179, 180, 180a. ZUreP-1 člen 87, 87. ZUS-1 člen 63, 63/2, 63/2-1, 63, 63/2, 63/2-1.
predkupna pravica občine - pravna sredstva zoper potrdilo
Ker iz določbe 87. člena ZUreP-1 izhaja, da nastopijo posledice predpisane fikcije z neizdajo potrdila oziroma s potekom roka za njegovo izdajo, tudi po presoji sodišča tožena stranka, po tem, ko je upravni organ prve stopnje na zahtevo tožeče stranke izdal dne 25.8.2005 potrdilo, niti v določbah ZUreP-1 in niti v določbah ZUP ni imela podlage za meritorno odločanje o pritožbi tožeče stranke zoper navedeno potrdilo. Iz določb, s katerimi so v ZUP urejena potrdila, namreč izhaja, da stranke nimajo nobenega pravnega sredstva zoper izdano potrdilo, pač pa imajo pravico zahtevati spremembo potrdila.
ZGO člen 100e, 100e, 100e. ZGO-1 člen 132, 228, 132, 228.
odgovorni projektant - izpolnjevanje pogojev za odgovornega projektanta
Tehnik (ali inženir) izpolnjuje pogoje za odgovornega projektanta po določbah 100.e člena ZGO v povezavi z 228. členom ZGO-1, če se vpiše v posebni imenik odgovornih projektantov (za kar mora izpolnjevati ustrezne pogoje, med drugim mora opraviti tudi strokovni izpit po prejšnjih predpisih) in če v petih letih po tem vpisu opravi dopolnilni strokovni izpit za projektanta.
Investitorji so zavezanci za plačilo komunalnega prispevka samo, če se na objekt na novo priključuje na komunalno infrastrukturo ali če se povečuje priključna moč obstoječih priključkov.
ZGO-1 člen 66. Odlok o sprejemu prostorskih ureditvenih pogojih za plansko celoto V2 Trnovo - Tržaška cesta (1988) člen 1. Odlok o spremembah in dopolnitvah odloka o sprejemu prostorskih ureditvenih pogojev za plansko celoto V2 Trnovo - Tržaška cesta (2001) člen 4.
gradbeno dovoljenje - prostorski akt - skladnost projekta s prostorskim aktom - prostorski ureditveni pogoji - razlaga predpisa
Razlaga tožeče stranke, ki se nanaša na razmerje splošnih in posebnih določb Odloka, ni pravilna. Glede na določbe 5. in 2. člena Odloka je treba zagovarjati razlago, da so v posameznih morfoloških enotah dovoljeni samo posegi, ki so izrecno določeni, in glede na tako razlago ni nikakršne potrebe, da bi bilo izrecno določeno, kateri izmed posegov, določenih v splošnih merilih in pogojih, v posamezni morfološki enoti niso dovoljeni.
Gradbeno dovoljenje izda pristojni upravni organ. Ta tudi samostojno razlaga materialne predpise, in ne organ lokalne skupnosti, ki je materialni predpis sprejel kot tudi ne javni zavod, ki je pristojen za varovanje naravne in kulturne dediščine.