pridobitev državljanstva - pogoji za pridobitev državljanstva po 40. členu ZDRS - vsebina pojma "dejansko življenje" v Republiki Sloveniji
Da se lahko šteje, da določena oseba dejansko živi na nekem območju, ni potrebno, da je ves čas fizično prisotna na tem območju. Na dejansko življenje kažejo poleg navzočnosti na določenem območju še druge okoliščine, iz katerih je mogoče sklepati, da določena oseba opravlja svoje bistvene življenjske okoliščine na določenem območju. Če pa se določen čas ne nahaja na tem območju, na vprašanje, ali tu še dejansko živi, vpliva med drugim tudi dejstvo, koliko časa je bila odsotna s tega območja, pa tudi razlogi, zakaj je bila odsotna.
ugotavljanje državljanstva FLRJ - predhodno vprašanje denacionalizacijskega postopka - izkazanost domicila na priključenem ozemlje
Če tožnik, ki je živel na območju, ki je bilo z Mirovno pogodbo z Italijo priključeno, ni izkazal domicila na priključenem ozemlju na dan 10.6.1940, ni pridobil jugoslovanskega državljanstva.
Kljub temu, da so večkrat med drugo svetovno vojno obiskali svoje slovenske sorodnike, jim prinašali hrano, obleko in igrače za otroke in da ni izključeno, da je tožničin brat posredoval pri okupacijskih oblasteh, da teh otrok niso deportirali, pa iz ravnanj tožnice ne izhaja ravnanje, ki bi izpričevalo tožničino trajno lojalnost slovenskemu narodu.
ZDen člen 63, 63/3. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/1.
denacionalizacija - predhodno vprašanje - ugotavljanje državljanstva - domovinska pravica v eni izmed bivših jugoslovanskih občin
Zatrjevana upravičenka, ki se je rodila v Avstriji, je pridobila avstrijsko državljanstvo z rojstvom. In ker tudi kasneje ni pridobila domovinske pravice v eni od jugoslovanskih občin, poročena pa je bila z avstrijskim državljanom, tudi kasneje ni pridobila jugoslovanskega državljanstva. Samo dejstvo, da je bila lastnica gospodarske družbe v Kraljevini Jugoslaviji, še ne dokazuje tudi njenega državljanstva te kraljevine.
Zgolj trditve o neplačevanju članarine Kulturbundu ne pomeni že lojalnost slovenskemu narodu. Prav tako uporaba slovenščine sama po sebi ne predstavlja dokaza o lojalnosti slovenskemu narodu, še manj pa pripadnosti slovenskemu narodu.
ZDen člen 63, 63/3. Zakon o državljanstvu FLRJ (1945) člen 35, 35/2. ZUS člen 73.
državljanstvo FLRJ - izpodbijanje pravne domneve o nelojalnosti
Če se ugotavlja državljanstvo osebe na podlagi 3. odstavka 63. člena ZDen, lahko oseba, ki je bila nemške narodnosti in je ob uveljavitvi novele ZDrž/45 v letu 1948 prebivala v tujini, zaradi česar se po 2. odstavku 35. člena ZDrž/45 domneva, da je bila nelojalna, izpodbija to pravno domnevo o nelojalnosti z vsemi razpoložljivimi dokazi. Če organ oz. sodišče kljub dokazom dvomita v lojalnost, ki jih mora predložiti stranka, domneva o nelojalnosti ni izpodbita. V obravnavanem primeru pa je prvostopno sodišče odločilo pravilno in zakonito, ko je glede na dokaze, ki jih je stranka predložila in jih je sodišče izvedlo na glavni obravnavi, da je stranka domnevo nelojalnosti izpodbila. Tudi pritožbeno sodišče v lojalnost prosilca glede na dokaze, ki jih navaja sodišče prve stopnje v sodbi in so v upravnih spisih, ne dvomi.
ugotavljanje državljanstva - sklenitev zakonske zveze z avstrijskim državljanom - domovinska pristojnost na ozemlju Kraljevine Jugoslavije
Ker je pravna prednica tožnika sicer roj. l. 1898 v Mariboru, leta 1925 sklenila zakonsko zvezo z avstrijskim državljanom, je v skladu s paragrafom 7 Zakona o domovinstvu pridobila avstrijsko državljanstvo. Na dan 6.4.1941 ni imela domovinske pristojnosti na ozemlju takratne Kraljevine Jugoslavije. Zato na dan 28.8.1945 ni postala državljanka nove Jugoslavije na podlagi 1. odst. 35. člena Zakona o državljanstvu FLRJ, s tem pa po 39. členu Zakona o državljanstvu RS ne velja za državljanko RS.
pridobitev državljanstva pod izjemnimi pogoji - lojalnost do Republike Slovenije ob času agresije
Tožnik je bil 25.6.1991 imenovan za inšpektorja in razporejen na delovno mesto v carinarnici. Izpovedi prič so si enotne, da je tožnik imel stike z oficirji nekdanje Jugoslovanske armade, kar tožnik ne zanika, da pa aktivno ob času agresije na Republiko Slovenijo ni bil angažiran v tej armadi ali da bi kolaboriral v tej agresiji. Ta dejstva so v nasprotju s sklepanjem tožene stranke in sodišča prve stopnje, da ravnanje tožnika ni mogoče označiti za lojalnega do slovenske države.
ugotavljanje državljanstva - sklenitev zakonske zveze
Ker tožnica na ozemlju Kraljevine SHS ni živela, ni bila državljanka Kraljevine SHS in ni domovinsko pristojna v občini na ozemlju Kraljevine Jugoslavije, tudi s poroko z dne 16.5.1941 jugoslovanskega državljanstva ex-lege ni pridobila.
Zakon o državljanstvu Demokratske federativne Jugoslavije člen 36. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/1, 35/2.
ugotovitev državljanstva - domovinska pristojnost - pogoj za pridobitev državljanstva
Glede na določbo 36. člena Zakona o državljanstvu Demokratske federativne Jugoslavije (Ur.l. DFJ, št. 64/45), kasneje Zakon o državljanstvu FLRJ, osebe, ki so imele domovinsko pristojnost v občinah Kraljevine Jugoslavije, niso avtomatično postale državljani Jugoslavije, kajti poleg domovinske pristojnosti je bil pogoj za pridobitev jugoslovanskega državljanstva tudi, da se ne izselijo iz jugoslovanskega področja.
ZDRS člen 10, 10/1-4. ZUS člen 73.URS člen 160, 162.
sprejem v državljanstvo - trajen vir sredstev za preživljanje - pogodba o trajnem preživljanju
Pogodba o trajnem preživljanju, s katero se je sestra tožeče stranke zavezala, da bo mesečno prispevala za preživljanje tožeče stranke, ne pomeni dokaza o trajnem viru sredstev za preživljanje, saj sestra po Zakonu o zakonski zvezi in družinskih razmerjih ni dolžna preživljati tožeče stranke in takšna pogodba tudi ne bi bila iztožljiva.
ZDRS člen 11, 11/2, 12, 12/2. ZUS člen 73.URS člen 14.
sprejem v državljanstvo - upravni postopek - vodenje postopka po spremenjeni zakonski določbi
Tožnik med upravnim postopkom ni ugovarjal temu, da je tožena stranka upoštevala sprejeto spremembo zakonske določbe (2. odstavek 12. člena ZDRS), ampak je sledil toženi stranki in dopolnjeval svojo vlogo za sprejem v slovensko državljanstvo. Tožnik tudi ni vložil tožbe zaradi molka organa. S tem se je s konkludentnimi dejanji strinjal, da se upravni postopek vodi po spremembi in dopolnitvi 12. člena ZDRS.
sprejem v državljanstvo z naturalizacijo - pogoji - dejansko življenje v Sloveniji
Eden od pogojev za sprejem v državljanstvo z naturalizacijo je tudi, da prosilec dejansko živi v Sloveniji 10 let, od tega neprekinjeno najmanj 5 let pred vložitvijo prošnje.
pridobitev državljanstva - državljani drugih republik nekdanje SFRJ - izpolnjevanje pogojev - dejansko življenje v Sloveniji
Pri odločanju o pridobitvi državljanstva po 40. členu Zakona o državljanstvu Republike Slovenije, ki državljanom drugih republik nekdanje Jugoslavije omogoča pridobitev državljanstva pod ugodnejšimi pogoji, so za presojo, ali prosilec izpolnjuje pogoj dejanskega življenja v Sloveniji, pomembne vse okoliščine, ki kažejo na to, kje opravlja bistvene življenjske aktivnosti.
ZDRS člen 10, 10/1-3.ZZZat člen 8. ZZZat-A člen 7.ZPP člen 169. ZUS člen 16, 73.
sprejem v državljanstvo na podlagi naturalizacije - dejansko življenje v Sloveniji
Neupošteven je pritožbeni ugovor tožeče stranke, da bi bilo treba v obravnavanem primeru upoštevati tudi čas njenega prebivanja v Republiki Sloveniji v letih 1950-1961, saj se ZDRS uporablja šele od 25.6.1991, ko je začel veljati.
sprejem v državljanstvo z naturalizacijo - pogoj - slovenski jezik
Ker tožnik ni predložil dokaza o tem, da aktivno obvlada slovenski jezik, kar je pogoj za sprejem v državljanstvo z naturalizacijo, je bila njegova prošnja za sprejem v državljanstvo utemeljeno zavrnjena.
sprejem v državljanstvo - izpolnjevanje pogojev - dejansko življenje v RS
Dejansko življenje kot pogoj iz 1. odstavka 40. člena ZDRS se presoja na podlagi okoliščin, iz katerih je mogoče sklepati, da oseba v RS opravlja svoje bistvene življenjske aktivnosti.
ZDen člen 60, 60/3, 63, 63/3. ZDFLRJ člen 35, 35/2, 45.ZUP člen 9. ZUS člen 8, 74.
ugotovitev državljanstva - upravni postopek - kršitev pravil postopka - načelo zaslišanja stranke
Če prvostopni organ stranke pred svojo odločitvijo s pisnim pozivom ni seznanil z vsemi ugotovljenimi dejstvi in okoliščinami, pomembnimi za odločitev in je ni opozoril na njene pravice, da lahko dokazuje nasprotno, tudi kasnejši poziv na obravnavo pred organom ne more sanirati teh pomanjkljivosti.
ugotovitev državljanstva - domovinska pristojnost v BIH
Ne šteje se za državljana Republike Slovenije oseba, ki na dan 28.8.1945, ko je začel veljati Zakon o državljanstvu DFJ (kasneje Zakon o državljanstvu FLRJ - ZDrž) ni imel domovinske pristojnosti v Sloveniji in tudi ni podal izjave pred pristojnim organom, da želi pridobiti državljanstvo Slovenije.