ZDen člen 63, 63/3.ZDRS člen 39. ZDFLRJ člen 35, 35/2.
ugotovitev državljanstva - članstvo v Kulturbundu
Dejstva in okoliščine, na katere upravni organ opira svojo odločitev, se lahko dokazujejo z listinami, ki so arhivsko gradivo, pri tem je sklicevanje na določbe Zakona o varstvu podatkov brezpredmetno.
Članstvo v Kulturbundu je podlaga za ugotovitev, da gre za osebo nemške narodnosti. Nelojalnost se glede na določbo 3. odst. 63. čl. ZDen domneva, lahko pa se z navajanjem in dokazovanjem konkretnih okoliščin to domnevo izpodbija kot dejansko neutemeljeno.
Članstvo v Kulturbundu, v katerega so Nemci sprejemali le pripadnike nemške narodnosti po merilih, ki so jih sami določili, je po presoji sodišča zadostna podlaga za dejansko ugotovitev nemške narodnosti osebe. Domnevo o nelojalnosti pa se lahko izpodbija, vendar le z navajanjem in dokazovanjem konkretnih okoliščin, ne zgolj s pavšalnimi in nekonkretiziranimi navedbami.
Odsotnosti iz Slovenije (od aprila 1992 do izdaje odločbe) ni mogoče šteti niti za obisk niti za oviro (vojna), zaradi katere se tožnik ni mogel vrniti.
ZDRS člen 10, 10/1-8, 40, 40/1, 40/3.ZUstS člen 44.
pridobitev državljanstva z naturalizacijo - nevarnost za javni red
Ker je bilo odklonjeno državljanstvo iz razloga javnega reda po 3. odst. 40. čl. ZDRS iz razlogov nevarnosti za javni red po 8. tč. 10. čl. tega zakona, Ustavno sodišče pa je pred pravnomočnostjo odločitve razveljavilo 3. odst. 40. čl. ZDRS v kolikor se nanaša na razlog nevarnosti za javni red, zato samo na pravni podlagi ni mogoče odkloniti pridobitve državljanstva.
ZUS (1977) člen 42, 42/2. ZUS člen 94, 94/1.ZUP člen 68.
ugotovitev državljanstva - nepopolna vloga
Če je organ prve stopnje v konkretni zadevi ugotovil, da je pritožbo zoper njegovo odločbo vložila nepooblaščena oseba, takšne pritožbe ne bi smel takoj zavreči, temveč bi moral izvesti postopek po 68. členu ZUP. Storiti bi moral, kar je treba, da se pomanjkljivosti odpravijo in določiti vložniku rok, v katerem se mora to zgoditi. Ker organ prve stopnje ni tako ravnal, tožena stranka pa je celo pritožbo zoper odločbo prve stopnje zavrgla kot nedovoljeno, je tudi njena odločba nezakonita.
ZDRS člen 10, 10/1-6, 10/1-8. Uredba o merilih za ugotavljanje določenih pogojev za pridobitev državljanstva RS člen 6, 6-1.
pridobitev z naturalizacijo - nevarnost za javni red
Nevarnost za javni red po 8. točki 1. odstavka 10. člena ZDRS je podana že, če je bila oseba pravnomočno obsojena za kaznivo dejanje na kazen zapora ali pa dvakrat ali večkrat pogojno.
ZDRS člen 10, 10-8, 40, 40/1, 40/3.KZ člen 103, 103/1.URS člen 15, 15/3.ZUP člen 8, 149, 149/2. Uredba o merilih za ugotavljanje določenih pogojev za pridobitev državljanstva Republike Slovenije člen 6.
pridobitev - državljana druge republike
Izbrisana obsodba iz kazenske evidence ne more biti podlaga za ugotovitev razlage iz 8. tč. 10. čl. ZDRS.
ZDen člen 3, 9, 63, 63/3. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/2.
ugotovitev državljanstva - članstvo v Kulturnbundu
Pri osebah nemške narodnosti se nelojalnost domneva. Ta zakonita domneva je izpodbojna, vendar breme dokazovanja nasprotnega nosi tisti, ki se z njo ne strinja.
ZDen člen 9, 63. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/2.
upravičenci - uveljavljanje pravic - ugotovitev državljanstva - zahteva in odločba
Članstvo v Kulturbundu se lahko dokazuje tudi z listinami, ki so arhivsko gradivo, stranka pa ima pravico dokazovati nasprotno od tistega, kar izhaja iz takšnih listin. Pri osebah nemške narodnosti se nelojalnost domneva, breme dokazovanja nasprotnega nosi tisti, ki se z njo ne strinja.
pridobitev državljanstva z naturalizacijo - nepopolna vloga
Če stranka kljub prejetemu pozivu, naj v določenem roku dopolni vlogo z manjkajočimi dokazi, teh ne pošlje, upravni organ utemeljeno domneva, da stranka za nadaljevanje postopka ni več zainteresirana.
ZDRS člen 10, 13, 27, 27/1.URS člen 5, 5/1.ZUP člen 209.
pridobitev z naturalizacijo - koristi države
Pri osebah slovenske narodnosti je treba določbo 13. člena ZDRS (da "lahko pridobi državljanstvo RS oseba, ki je že stara 18 let, če ta koristi državi zaradi", med drugim "nacionalnih ali podrobnih razlogov") uporabljati v neposredni povezavi s 1. odst. 5. člena URS. Zato se po mnenju sodišča nacionalni interes za podelitev državljanstva prosilcem slovenske narodnosti predpostavlja. Za morebitno negativno mnenje po 13. čl. ZDRS pa bi morali na strani tožnika obstajati taki razlogi, ki bi ga kljub obstoju nacionalnega razloga napravili za neprimernega za pridobitev državljanstva RS. Neobrazloženo negativno mnenje zato ne more biti podlaga za ugotavljanje pogoja, ki temelji na nacionalnem razlogu.
ZDRS člen 10, 10/1-8, 40, 40/3. Uredba o merilih za ugotavljanje izpolnjevanja pogojev za pridobitev državljanstva Republike Slovenije z naturalizacijo člen 7-3, 8-3.ZUP člen 4, 7, 9, 159, 209.
pridobitev z naturalizacijo
Pri ugotavljanju nevarnosti za javni red ali obrambo države po 3. odst. 40. čl. ZDRS ni v skladu z namenom zakona, da se ugotavlja samo z merilom iz 3. alinee 7. člena ali z merilom iz 3. alinee 8. člena Uredbe, če je podlaga za uporabo navedenih meril le formalna pripadnost bivši JLA v letu 1991 brez ugotovljenega konkretnega ravnanja med agresijo na Slovenijo.
pridobitev državljanstva - pridobitev državljanstva z naturalizacijo
Pri ugotavljanju nevarnosti za javni red po določbi 3. odst. 40. čl. ZDRS v zvezi z 8. točko 1. odst. 10. čl. tega zakona je narava kaznivega dejanja lahko pomembna, če pogojna obsodba ni izbrisana (102. in 103. člen KZ RS).
Ker je tožnik na začasnem delu v tujini, ni mogoče šteti, da dejansko živi v Sloveniji, če prihaja v Slovenijo le občasno, to je med daljšimi prazniki in dopustom, sicer pa zadovoljuje vse svoje bistvene življenjske potrebe izven Slovenije.
Če je tožeča stranka odšla iz Republike Slovenije avgusta 1991 v Bosno in Hercegovino, skupaj z enotami JA in se je kasneje udeležila vojne v tej državi kot pripadnik njenih oboroženih sil in se je vrnila v Republiko Slovenijo 16.2.1993, gre za prekinitev dejanskega življenja v Republiki Sloveniji zaradi razlogov na njeni strani.
pridobitev državljanstva z naturalizacijo - koristi države
Upravni organ, ki odloča o pridobitvi državljanstva po 13. čl. ZDS mora v odločbi navesti, kakšno vsebino je dal nedoločenemu pravnemu pojmu "državna korist" in navesti dejstva, na podlagi katerih je sklepal, da oseba, ki prosi za pridobitev državljanstva, po tej zakonski določbi (ne)koristi državi.
ZDen člen 9, 63, 63/3. Zakon o državljanstvu FLRJ člen 35, 35/2.
ugotovitev državljanstva - nelojalno ravnanje zoper interese narodov in države FLRJ (članstvo v "Kulturbundu")
Okoliščina, da je bil član "Kulturbunda" med drugo svetovno vojno s strani SS zaprt zaradi političnih razlogov, bi v postopku ugotavljanja državljanstva po 2. odst. 9. čl. ZDen lahko vplivala na pozitivno odločitev samo, če bi se v postopku ugotovilo, da je bil politični zapornik zaradi lojalnega ravnanja do slovenskega naroda oz. njegovega narodnoosvobodilnega boja proti nemškemu okupatorju.
pridobitev državljanstva z naturalizacijo - vročitev odločbe o pridobitvi državljanstva - državljanstvo mladoletnih oseb po členu 14 ZDRS
Če je prosilec vložil vlogo za pridobitev državljanstva po 14. čl. ZDS pred 25.3.1994, 3. odst. navedenega člena pa je začel veljati 25.3.1994, to ne pomeni, da se je z odločbo, izdano po 25.3.1994 poseglo v pridobljene pravice prosilca. 3. odst. 14. čl. ZDS je namreč začel veljati pred iztekom upravnega postopka. Kasnejšo spremembo zakona ni mogoče šteti za retroaktivno uporabo zakona. Če upravni organ ni odločil o vlogi prosilca v predpisanem roku, lahko prosilec sproži upravni spor zaradi molka organa po 26. členu ZUS.
Če je oče tožeče stranke optiral za italijansko državljanstvo, kar potrjuje odločba Ministrstva za notranje zadeve LRS iz 1951. leta, je pravilna ugotovitev tožene stranke (Ministrstva za notranje zadeve RS) in je odločba o odvzemu državljanstva njenemu očetu in njegovi družini (iz leta 1948) neizvršljiva in jo je tožena stranka utemeljeno izrekla za nično (3. točka 267. člena ZUP).