Tudi podjetju z znanimi lastniki kapitala, od katerih pa so nekateri v družbeni lastnini, je praviloma mogoče izreči vse ukrepe po 48c členu ZLPP, čeprav se to podjetje na bo lastninsko preoblikovalo. Če se mu pri tem naloži povečanje trajnega (celotnega) kapitala, to ne pomeni posega v osnovni kapital, ki bi se lahko spremenil samo s spremembo družbene pogodbe (če gre za družbo z omejeno odgovornostjo) oziroma s sklepom skupščine delničarjev (če gre za delniško družbo).
ZLPP člen 11, 11/1, 15, 15/2. Uredba o pripravi programa preoblikovanja in o izvedbi posameznih načinov lastninskega preoblikovanja podjetij člen 9.
lastninsko preoblikovanje podjetij - zahteva za odpravo odločbe o izdaji soglasja k lastninskemu preoblikovanju podjetja
Tožnica, ki je denacionalizacijska upravičenka, predloga za izdajo začasne odredbe za zavarovanje zahtevka v procesih lastninskega preoblikovanja podjetij (9. člen ZLPP) v roku iz 11. člena ZLPP (do 7. junija 1993) ni vložila. Zato se je podjetje lastninsko preoblikovalo v skladu z ZLPP, ne da bi mu bilo potrebno dokazovati, da so izpolnjeni pogoji za zavarovanje bivših lastnikov in njihovih dedičev (upravičencev do denacionalizacije in njihovih pravnih naslednikov). Na podlagi besedila na koncu prve alinee 9. člena Uredbe o pripravi programa preoblikovanja in o izvedbi posameznih načinov lastninskega preoblikovanja podjetij, ki je bilo odpravljeno z odločbo Ustavnega sodišča RS, tožnici torej niso nastale nikakršne škodljive posledice, saj pri izdaji soglasja (3. odstavek 20. člena ZLPP) odpravljeno besedilo ni bilo uporabljeno.
lastninsko preoblikovanje podjetij - odločba o izdaji soglasja k lastninskemu preoblikovanju podjetja
Podjetje, ki je pred uveljavitvijo ZLPP preneslo celotni družbeni kapital na Sklad RS za razvoj, ni zavezano k lastninskemu preoblikovanju na podlagi določb ZLPP, zaradi česar Agencija RS za prestrukturiranje in privatizacijo tudi ni izdala soglasja k programu lastninskega preoblikovanja po 4. odstavku 20. člena ZLPP.
lastninsko preoblikovanje podjetij - ponudba v odkup - pristojnost odločanja v upravnem sporu
Dopis SRD d.d. - ponudba za odkup nepremičnin - ni ne po obliki in ne po vsebini upravni akt, ker ne vsebuje odločitve (in ne ugotovitve) o kakšni pravici, obveznosti ali koristi posameznika ali pravne osebe. Gre le za akt poslovanja začasnega lastnika teh sredstev.
Tožeča stranka, ki ni bila udeležena v postopku, končanem z odločbo prve stopnje, ker ji ni bila dana možnost udeležbe, ne more šele po preteku rokov (tako za pritožbo v upravnem postopku, kot tudi za tožbo v upravnem sporu, oboje v odnosu na stranke, ki so bile udeležene v upravnem postopku), vložiti tožbo v upravnem sporu. Njene (zatrjevane) pravice so pač varovane v okviru določb o obnovi upravnega postopka (9. točka 249. člena ZUP).
ZLPP člen 24, 24/3, 25, 25/3.ZOR člen 1035, 1035/1, 1035/2.
pogodba o denarnem depozitu - lastninsko preoblikovanje podjetij
Podjetje, ki se je lastninsko preoblikovalo (tudi) z notranjim odkupom delnic, je kupnino, ki jo je prejelo za delnice od tožeče stranke kot upravičenke do notranjega odkupa, v svojem imenu in na svoj račun deponiralo pri banki - toženi stranki, zato lahko samo ono in ne tožeča stranka zahteva vrnitev deponiranega denarja.
začasna odredba - pogoji - neizvršljivost sklepa o privatizaciji v upravnem postopku
Ker se sklep o privatizaciji ne izvršuje po ZUP, tudi odložitev izvršbe ni možna in zato ni možna izdaja začasne odredbe po 1.
odstavku 69. člena ZUS v zvezi z 2. odstavkom 30. člena ZUS. Začasna odredba se po navedenih določbah lahko izda le, ko tožniku grozi prisilna izvršitev upravnega akta.
Za zavarovanje denacionalizacijskih zahtevkov je možno upoštevati le predloge, vložene do 7.6.1993. Ta rok, določen v 11. členu ZLPP, je materialni rok in ne procesni rok v zvezi z ZUP, zato zamuda materialnega roka pomeni izgubo pravice. Po poteku tega roka zato ni možno razširjati zahtevka na podlagi 130. člena ZUP.
Odločba, ki jo izda revizijski organ v postopku revizije po določbi 2. odstavka 48.b člena Zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij, je upravna odločba, ki se izvrši po določbah Zakona o splošnem upravnem postopku.
DENACIONALIZACIJA - LASTNINJENJE - CIVILNO PROCESNO PRAVO
VS06059
ZDen člen 18, 88, 88/1. ZPLL člen 1, 11, 15, 15/2. ZPPSL člen 103, 103/1, 104, 104/2.ZOR člen 109. ZPP (1977) člen 187, 187/2.
razpolaganje z nepremičninami, ki so predmet denacionalizacije - ničnost pravnih poslov po 88. členu ZDen - ničnost prodajne pogodbe - pravni interes za uveljavljanje ničnosti - lastninsko preoblikovanje podjetij - zavarovanje pravic bivših lastnikov in njihovih dedičev - začasna odredba
Nima pravnega interesa za ugotovitev ničnosti zavezančevega pravnega posla tisti denacionalizacijski upravičenec, ki zahteva vrnitev premoženja v naravi, ki pa tega zahtevka ni zavaroval z začasno odredbo po ZLPP.
revizija lastninskega preoblikovanja podjetja - ničnost akta o uvedbi revizije
V postopku za izrek ničnosti akta o uvedbi revizije se preizkuša le obstoj uveljavljanih zakonskih razlogov za izrek ničnosti; ker ima akt o uvedbi revizije naravo upravnega akta, se preizkuša le obstoj uveljavljanih ničnostnih razlogov, kot jih določa Zakon o splošnem upravnem postopku.
ZDen člen 68.ZUP člen 292.ZLPP člen 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15.
začasna odredba
Če je bilo že pravnomočno odločeno s sklepom o zahtevi za izdajo začasne odredbe po 10. do 12. členu ZLPP in je bila le-ta izdana zavezancu, s prepovedjo vsakršnega razpolaganja s poslovnim prostorom in izločitvijo iz lastninskega preoblikovanja, ni mogoče kasneje na podlagi 68. člena ZDen, ali morda 292. člena ZUP, v isti denacionalizacijski zadevi vlagati nove zahteve za začasne odredbe za isti poslovni prostor.
Izpodbijani dopis, ki je po vsebini ponudba za odkup nepremičnin po 9. odstavku 51. člena ZZLPPO, ni upravni akt in ne drug posamični akt, ki se lahko izpodbija s tožbo po 3. odstavku 1. člena ZUS, ampak je akt poslovanja.
zavarovanje pravic bivših lastnikov in njihovih dedičev - vračanje premoženja, zavarovanega z začasno odredbo
Pravnomočni sklep o začasni odredbi je ovira, zaradi katere zavezanec za vračilo, premoženja, ki je predmet denacionalizacije, ni mogel vključiti v program lastninskega preoblikovanja, saj je predmet lastninjenja lahko samo nesporni družbeni kapital.
ZDen člen 42, 88, 89. ZUP (1986) člen 144. ZUS člen 59, 59/1, 73.ZLPP člen 11, 15, 15/2.
denacionalizacija poslovnih prostorov - zavarovanje pravic bivših lastnikov in njihovih dedičev - rok za vložitev zahteve za izdajo začasne odredbe po ZLPP
Če upravičenci v roku iz 11. člena ZLPP (7.6.1993), ki je materialni prekluzivni rok, niso vložili predloga za izdajo začasne odredbe, se je lahko podjetje lastninsko preoblikovalo v skladu z zakonom, upravičenec pa je upravičen le do odškodnine v obliki obveznic odškodninskega sklada ali delnic v lasti Republike Slovenije (2.
lastninjenje - odškodovanje družbene lastnine - postopek revizije
V postopku lastninskega preoblikovanja podjetij po ZLPP se v smislu 48. člena ZLPP z revizijo ugotavlja oškodovanje družbene lastnine pri vsakem posameznem podjetju z družbenim kapitalom, ne pa odškodovanje družbene lastnine kot celotne premoženjske kategorije.
DENACIONALIZACIJA - LASTNINJENJE - UPRAVNI POSTOPEK
VS13450
ZUP (1986) člen 249, 249/1.ZLPP člen 10, 11, 12.
obnova postopka o predlogu za izdajo začasne odredbe
Ker akt, s katerim upravni organ odloči o začasni odredbi po ZLPP že po sami naravi stvari ni dokončna upravna odločba, zoper njega ni mogoča obnova postopka.
zavarovanje pravic bivših lastnikov in njihovih dedičev - začasna odredba po ZLPP - rok
Po uveljavitvi Zakona o lastninskem preoblikovanju podjetij (ZLPP) je mogoče denacionalizacijski zahtevek za vrnitev podržavljenega premoženja v naravi zavarovati le z začasno odredbo po tem zakonu, z zamudo roka iz 1. odstavka 11. člena ZLPP ugasne pravica za vračilo v naravi, upravičencu pa ostane pravica do odškodnine.
zavarovanje pravic bivših lastnikov in njihovih dedičev - začasna odredba
Po 1. odstavku 11. člena ZLPP je lahko upravičenec vložil predlog za izdajo začasne odredbe o zavarovanju zahtevka v procesu lastninskega preoblikovanja podjetja najpozneje do 7.6.1993. Z zamudo tega roka je ugasnila pravica za vračilo v naravi, upravičencu pa je pripadala le pravica do odškodnine v obliki obveznic SOS ali delnic v lasti RS (2. odstavek 15. člena ZLPP). Ker tožeča stranka zahtevka za denacionalizacijo v obliki odškodnine ni uveljavljala tudi po opozorilu upravnega organa, da ni zakonskih pogojev za vrnitev podržavljenega premoženja v naravi, in ni spremenila zahtevka za odškodnino v obliki delnic SOS ali obveznic RS, se je zahteva za denacionalizacijo zavrnila.