ZUS-1 člen 63. ZVDZ člen 59, 105, 105/4. ZVPEP člen 5, 7, 15.
varstvo volilne pravice - pritožba zoper zavrnitev liste kandidatov - pritožba zoper odločbo Državne volilne komisije - volitve v Evropski parlament
Ker je predlagatelj listi kandidatov priložil le štiri obrazce podpore volivcev, je lista vložena v nasprotju s 15. členom ZVPEP, ki zahteva podpise štirih poslancev ali najmanj 1000 volivcev. Zato je DVK v skladu s 15. členom in 7. členom ZVPEP zakonito in pravilno listo kandidatov zavrnila. Takšna odločitev DVK tudi ni v nasprotju z mednarodnimi akti.
volitve v državni svet – pravila kandidacijskega postopka - soglasje kandidata - elektorji
Na odločitev sodišča ne more vplivati pritožbeni ugovor, da ZDSve soglasja za elektorja ne predpisuje. ZDSve to vprašanje prepušča pravilom interesne organizacije oziroma lokalne skupnosti, zahteva drugega odstavka 5. člena Pravil pa po presoji sodišča ni nerazumna in tudi ne v nasprotju s 50. členom ZVDZ, ki določa, da je za vsako kandidaturo potrebno pisno soglasje kandidata in da je soglasje nepreklicno. Ta zakonska določba se po 10. členu ZDSve pri volitvah članov državnega sveta uporablja primerno, kar glede na posebnosti sistema teh volitev v državni svet pomeni, da se lahko, če je to določeno v pravilih iz 14. oziroma 15. člena ZDSve, njena vsebina nanaša tudi na kandidate za elektorje.
ZDSve člen 10, 14, 14/2, 15, 15/2. ZVDZ člen 4, 105.
volitve v državni svet – primerna uporaba ZVDZ – pravočasnost volilnih opravil – izvrševanje volilne pravice – uporaba 4. člena ZVDZ – štetje roka – posebna ureditev glede rokov v volilnem postopku
Po presoji Vrhovnega sodišča na odločitev ne more vplivati pritožbeni ugovor, da je uporaba 4. člena ZVDZ glede na specifično sestavo članov državnega sveta in specifiko delovanja interesnih organizacij, ki sodelujejo v volilnem postopku, neprimerna.
ZDSve člen 10, 15, 15/2. ZVDZ člen 4, 105. ZUS-1 člen 63, 63/1.
volitve v državni svet – pravočasnost kandidature – štetje rokov v volilnih postopkih
V obravnavanem primeru je sporna pravočasnost kandidature za člana državnega sveta. Po drugem odstavku 15. člena ZDSve je treba kandidaturo predložiti pristojni volilni komisiji najpozneje trideset dni pred dnem glasovanja. Glede na Odlok o razpisu splošnih volitev v državni svet, po katerem so volitve za predstavnike lokalnih interesov razpisane za 21. 11. 2012, se je ta rok iztekel 21. 10. 2012 ob 24.00 uri.
ZDSve člen 10, 14, 14/1, 15, 15/1. ZVDZ člen 56, 103, 105.
varstvo volilne pravice – volitve v državni svet – zakonitost liste kandidatov in seznama izvoljenih predstavnikov, elektorjev občinskega sveta občine - položaj stranke – načelo zakonitosti v volilnih postopkih - naknadno spreminjanje Pravil med postopkom – (ne)jasen zapisnik volilne komisije občinskega sveta – napake v volilnem postopku – primerna uporaba ZVDZ
Načelo zakonitosti v volilnih postopkih zahteva, da se postopki (vsa volilna opravila) odvijajo po predpisih, ki veljajo v času razpisa volitev.
varstvo volilne pravice – pravočasnost vložitve kandidature - volitve v državni svet – razlaga drugega odstavka 14. člena ZDSve - štetje roka v volilnih postopkih – prepozno vložen seznam
V obravnavanem primeru je sporna pravočasnost vložitve seznama, ki ga je treba po drugem odstavku 15. člena ZDSve predložiti pristojni volilni komisiji najpozneje 30 dni pred dnem glasovanja. Glede na Odlok o razpisu splošnih volitev v Državni svet, po katerem so volitve za predstavnike lokalnih interesov razpisane za 21. 11. 2012, se je 30-dnevni rok iztekel 21. 10. 2012 ob 24.00 uri.
varstvo volilne pravice - volitve elektorjev in člana za Državni svet – postopek kandidiranja – primerna uporaba 103. člena ZVDZ - (ne)sklic seje občinskega sveta – podaljšanje roka za predložitev seznama in kandidature – učinkovito pravno sredstvo - nepravilnosti v volilnem postopku – poseg v aktivno in pasivno volilno pravico
Za izvedbo volitev za člane državnega sveta je treba opraviti volilna opravila, določena v ZDSve, za izvedbo katerih roke določa rokovnik za izvedbo volilnih opravil, ki ga sprejme Državna volilna komisija. Ta opravila morajo biti opravljena tako, da imajo zainteresirani možnost, da uveljavijo svojo aktivno in pasivno volilno pravico.
ZDSve člen 10. ZVDZ člen 105, 105/1, 105/4. ZUS-1 člen 16, 17, 17/1, 26, 36, 36/1-3, 72. ZLS člen 33, 33/1.
volilni spor – zavrženje pritožbe - tožeča stranka v volilnem sporu
Iz izpodbijane odločbe izhaja, da so bile stranke v postopku pred volilno komisijo II. volilne enote vlagatelji ugovorov zaradi varstva volilne pravice (aktivna stranka) in župan Občine Ilirska Bistrica (pasivna stranka), ne pa tudi Občina Postojna ali podpisnik pritožbe. Ker pritožnica ni bila stranka v postopku izdaje izpodbijane odločbe, tudi ne more sodelovati v volilnem sporu kot tožeča stranka.
URS člen 43, 43/2. ZVDZ člen 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109. ZUS-1 člen 4, 4/1, 12, 12/1, 33, 33/2.
nepravilnosti pri delu volilnega odbora – varstvo volilne pravice
Tožnika v tožbi nista izrecno zatrjevala, da je bilo zaradi nepravilnosti pri delu volilnega odbora in okrajne volilne komisije, poseženo v njune človekove pravice in temeljne svoboščine, poleg tega pa tudi tožbenega predloga nista oblikovala v skladu z drugim odstavkom 37. člena ZUS-1, zato je Vrhovno sodišče njuno tožbo zavrglo.
odločitev volilne komisije o ugovoru volivca zaradi začasnega zaprtja volišča – upravni akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu – zavrženje pritožbe
Akte, zoper katere je sodno varstvo zagotovljeno v upravnem sporu, določa 105. člen ZVDZ. Med temi akti ni navedena odločba volilne komisije volilne enote, ki se nanaša na odločanje o ugovoru volivca zaradi začasnega zaprtja volišča.
varstvo volilne pravice - potrjevanje kandidatnih list – zastopanost spolov – delna ali popolna zavrnitev liste – načelo sorazmernosti – neskladje liste kandidatov s določbo šestega odstavka 43. člena ZVDZ – formalna pomanjkljivost – vsebinsko neskladje z zakonom
Primarnemu predlogu pritožnice, naj sodišče izpodbijano odločbo odpravi in kandidatno listo potrdi v celoti, Vrhovno sodišče ni moglo slediti, kajti tako potrjena kandidatna lista bi bila neskladna z zakonom. Glede na popolno jasnost določb šestega in sedmega odstavka 43. člena ZVDZ takšne kandidatne liste po presoji Vrhovnega sodišča ni mogoče potrditi niti ob upoštevanju načela sorazmernosti.
LOKALNA SAMOUPRAVA - VOLITVE - ČLOVEKOVE PRAVICE - USTAVNO PRAVO
VS1012783
URS člen 3, 43, 44.
varstvo ustavnih pravic – prekinitev postopka volilnih opravil
S prekinitvijo postopka volilnih opravil za volitve v organe lokalnih skupnosti do odločitve o referendumskem vprašanju o volilnem sistemu ni poseženo v ustavni pravici oz. 43. oz. 44. člen Ustave RS.
ZUS-1 člen 12, 12/1.ZVDZ člen 39, 105, 106, 107, 108.
sodno varstvo - imenovanje volilnih odborov
Akte, zoper katere je sodno varstvo zagotovljeno v upravnem sporu, določa 105. člen ZVDZ. Med temi akti ni naveden akt o imenovanju volilnih odborov. Sodno varstvo v upravnem sporu v ZVDZ tudi ni predvidno zaradi nepravilnosti pri delu volilnih odborov oziroma okrajnih volilnih komisij pri volitvah (106. do 108. člen ZVDZ).
Politična stranka lahko vloži listo kandidatov v posamezni volilni enoti, če listo kandidatov določijo člani politične stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v volilni enoti, in če listo kandidatov podpre s podpisi najmanj petdeset volivcev, ki imajo stalno prebivališče v volilni enoti. V obravnavani zadevi ni sporno, da tri od petdesetih izjav podpore niso bile v skladu z zakonom. Čeprav je podpise izjav overila upravna enota, se pritožnica na to ne more uspešno sklicevati. Pozvana je bila na dopolnitev, vendar kljub zatrjevanju, da bo predložila druge izjave, ki jih že poseduje, tega ni storila, zato je bila lista pravilno zavrnjena.
volitve v Državni zbor - kandidatura za poslanca narodne skupnosti
Ker je dejansko stanje o tem, ali je trideseta podpornica kandidatu za poslanca narodne skupnosti vpisana v posebni imenik in ali je le administrativna napaka, da tam ni vpisana, nepopolno ugotovljeno, je pa od tega odvisno, ali je pritožnikova kandidatura zakonita, Vrhovno sodišče ne more rešiti spora. Zato je pritožbi ugodilo, odpravilo odločbo volilne komisije in ji zadevo vrnilo v ponoven postopek.
URS člen 96, 96/2-3. ZDSve člen 28, 32. ZGO-1 člen 108, 110, 110/2, 113/2.
volitve v državni svet - samostojni poklic - samostojni podjetnik posameznik
Med predstavnike samostojnih poklicev v smislu tretjega odstavka 96. člena Ustave RS se uvrščajo le fizične osebe – samostojni nosilci oziroma izvajalci pridobitne dejavnosti (ki ni kmetijska oziroma obrtna), torej imajo od članov Inženirske zbornice Slovenije pasivno volilno pravico za volitve elektorjev in člana državnega sveta le tisti člani, ki svojo dejavnost opravljajo kot samostojni nosilci oziroma izvajalci dejavnosti (samostojni podjetniki), ne pa tudi tisti, ki inženirsko oziroma geodetsko dejavnost opravljajo kot delojemalci. Delojemalci namreč svoje interese v državnem svetu izražajo preko reprezentativnih sindikatov (26. člen ZDSve).
ZDSve člen 10.ZVDZ člen 4, 105.ZUS-1 člen 36, 36/1-1.
volitve državnega sveta - pravočasnost pritožbe
Pri volitvah državnega sveta veljajo za varstvo volilne pravice določbe ZVDZ. To pomeni, da rok za pritožbo teče ne glede na nedelje, državne praznike in druge dela proste dneve, vloge, vezane na rok, pa se vlagajo neposredno pri pristojnih organih.