Invalidnost po določbi 24. člena ZPIZZVZ nastane, ko vojaškemu zavarovancu preneha služba zaradi ugotovljene trajne nezmožnosti za aktivno vojaško službo kot posledica bolezni, poškodbe izven dela, poškodbe pri delu ali poklicne bolezni.
ZPIZ člen 293. ZTPDR člen 62, 100. TZPZ člen 126, 126/1.
začetek pokojninske dobe - čas v delovnem razmerju
Drugostopenjsko sodišče je pravilno uporabilo določbo prvega odstavka 293. člena ZPIZ in preko določb 62. člena in 100. člena zakona o temeljnih pravicah iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja in zakona o temeljnih pravicah iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja prišlo do uporabe določbe prvega odstavka 126. člena TZPZ. Ta je določal, da se v zavarovalno dobo všteva čas, ki ga je zavarovanec prebil v delovnem razmerju ali na kakšnem drugem delu, na podlagi katerega je bil zavarovan po 21. in 22. členu istega zakona.
Odlok o izplačevanju akontacij vojaških pokojnin člen 2, 2/1, 2/1-2.
akontacija vojaških pokojnin
Ker sta nižji sodišči na podlagi izvedenih dokazov ugotovili, da tožnik ne izpolnjuje pogojev, zahtevanih v 2. alinei prvega odstavka 2. člena odloka, saj je opravljal aktivno vojaško službo do 29.7.1991, sta ob pravilni uporabi določb citiranega odloka utemeljeno zavrnili njegov zahtevek za prevzem izplačevanja njegove vojaške pokojnine, ker za prevzem niso izpolnjeni zahtevani pogoji.
Odlok o izplačevanju akontacij vojaških pokojnin člen 2, 2/1, 2/1-a.
akontacija vojaške pokojnine
Ker tožnik do 18.10.1991 ni izpolnjeval pogojev za priznanje pravice do pokojnine v skladu z določbo 2. alinee prvega odstavka 2. člena odloka, pri čemer na pravilnost te ugotovitve ostale okoliščine, kot na primer njegovo zdravstveno stanje ali tedanje splošne razmere, ki jih tožnik v reviziji navaja, ne morejo vplivati, tudi revizijsko sodišče, ob upoštevanju dejstev, navedenih v izpodbijani odločbi, meni, da je bila zavrnitev tožnikovega zahtevka materialnopravno pravilna in da zato ni utemeljena revizijska trditev, da je bilo v izpodbijani odločbi materialno pravo zmotno uporabljeno.
Če delavcu delovno razmerje ni prenehalo zaradi stečaja ali redne likvidacije, ni bilo mogoče uporabiti določbe, ki ureja višino predčasne pokojnine v takih primerih. Spremenjeni zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju je v četrtem odstavku 24. člena namreč mimo splošnih predpisov priznal izjemno možnost samo tistim delavcem, ki jim je delovno razmerje prenehalo zaradi stečaja in redne likvidacije organizacije združenega dela ali zaradi stečaja nad obratovalnico samostojnega obrtnika, delavcev zaposlenih v drugih organizacijah pa ni zajel.
odmera invalidske pokojnine - dodatek na invalidnost
Ker je bilo v postopku ugotovljeno, da je tožnik zaradi zmanjšane delovne zmožnosti postal delovni invalid že 13.10.1988 (II. kategorija invalidnosti) s priznanimi ustreznimi pravicami za ugotovljeno preostalo delovno zmožnost, popolna izguba delovne zmožnosti in s tem pravica do invalidske pokojnine pa je bila pri njem ugotovljena šele od 1.3.1993 dalje, ko mu je bila tudi priznana pravica do invalidske pokojnine, sta nižji sodišči ob pravilni uporabi ustreznih določb zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovnju pravilno odločili, da pripada tožniku pravica do dodatka na invalidnost samo v višini 10 %, ker je ob nastanku invalidnosti presegel 58 let starosti.
Odlok o izplačevanju vojaških pokojnin člen 2, 2/1, 2/1-2.
akontacija vojaških pokojnin - upravičenec
Dejstvo, da tožnik od marca 1991 ni bil več zadolžen za delo referenta za operativno-učne posle ni pravno odločilno. Status razpolage se po določbi 2. alinee 1. odstavka 2. člena odloka prizna vojaški osebi, če ji je bila izdana ustrezna odločba pristojnega organa, sicer pa le na dokazih oprtem dejstvu, da v času, določenim z omenjenim odlokom, ni opravljal nobenih vojaških aktivnosti.
Odlok o izplačevanju akontacij vojaških pokojnin člen 2, 2/1, 2/1-a.
akontacija vojaške pokojnine
Če je zavarovancu vojaška služba prenehala šele 31.12.1991, niso izpolnjeni pogoji za priznanje izplačevanja akontacije invalidske pokojnine po določbi 2. alinee 1. odst. 2. člena odloka o izplačevanju akontacij vojaških pokojnin.
Sodišči prve in druge stopnje sta v svojih odločbah ugotovili, da tožnik po 18.7.1991 ni bil na razpolagi, suspenzu ali bolniškem staležu in se pri tem skliceval na dokazno podprto dejstvo, da je po 18.7.1991 aktivno opravljal svoje vojaške dolžnosti. Iz teh zaključkov obeh sodišč nedvomno sledi, da gre za njuno dejansko ugotovitev, ki jo mora revizijsko sodišče upoštevati kot podlago presoji, ali je bilo materialno pravo v izpodbijani sodni odločbi pravilno uporabljeno.
Odlok o izplačevanju vojaških pokojnin člen 2, 2/2, 2/2-1.
akontacija vojaških pokojnin
Z odlokom o izplačevanju vojaških pokojnin (Ur. l. RS 4/92) se ne urejajo in tudi ne omejujejo pravice iz pokojninskega zavarovanja, niti ni z njegovimi določbami kršeno temeljno načelo, da pokojnino zagotavlja tisti sklad, v katerega so zavarovanci ali delodajalci ali država za določene osebe vplačevali prispevke.
Če delavcu delovno razmerje ni prenehalo zaradi stečaja ali redne likvidacije, ni bilo mogoče uporabiti določbe, ki ureja višino predčasne pokojnine v takih primerih, saj je spremenjeni zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju v četrtem odstavku 24.
člena mimo splošnih predpisov priznal izjemno možnost samo tistim delavcem, ki jim je delovno razmerje prenehalo zaradi stečaja in redne likvidacije organizacije združenega dela ali zaradi stečaja nad obratovalnico samostojnega obrtnika, delavcev zaposlenih v drugih organizacijah pa ni zajel.
Odlok o izplačevanju vojaške pokojnine člen 1.UZITUL člen 18.
akontacija vojaške pokojnine - odjava stalnega prebivališča
Ker je tožnik - sicer tuji državljan - z dnem 31.1.1992 odjavil stalno prebivališče v Republiki Sloveniji, od tega dne dalje ne izpolnjuje v 18. čl. ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti R Slovenije in v 1. čl. odloka o izplačevanju vojaške pokojnine predpisanega pogoja za prevzem izplačevanja akontacije vojaške pokojnine.
Odlok o izplačevanju vojaških pokojnin člen 2, 2/1, 2/1-2.
akontacija vojaške pokojnine
Za pravilno in enotno razumevanje pojmov, kdaj je bil pripadnik JA, kar je tožnik takrat nesporno bil, na razpolago, v suspenzu, na dopustu ali v bolniškem staležu, pa je treba uporabljati določbe zakona o službi v oboroženih silah.
Odlok o izplačevanju vojaških pokojnin člen 2, 2/1, 2/1-2. Zakon o službi v oboroženih silah člen 292 - 298, 392 - 402.
akontacija vojaških pokojnin - status upravičenca
Z odlokom o izplačevanju vojaških pokojnin je bil razširjen krog upravičencev iz 18. čl. ustavnega zakona za izvedbo temeljne ustavne listine o samostojnosti in neodvisnosti Republike Slovenije še na osebe, ki so - motivirane s podporo osamosvojitvenim procesom Republike Slovenije - bile po 18.7.1991 na razpolago, v suspenzu, na dopustu ali v bolniškem staležu. Njihova ev. prostovoljna odločitev za dosego tega statusa bi bila s strani JLA lahko opredeljena kot samovoljno ravnanje in torej podvržena uporabi določila 2. odst. 400. člena zakona o službi v oboroženih silah.
Odlok o izplačevanju vojaških akontacij člen 2, 2/1, 2/1-2 .URS člen 50.
akontacija vojaških pokojnin
Tožniku je kot državljanu Republike Slovenije, pod pogoji določenimi z zakonom, po določilu 50. čl. Ustave R Slovenije zagotovljena pravica do socialne varnosti kot temeljna človekova pravica. Kot taka je določena v najpomembnejših mednarodnih aktih s področja človekovih pravic. Ker Ustava R Slovenije ne določa vsebine te pravice, je pri njenem interpretiranju potrebno ugotoviti opredelitev v mednarodnih aktih. Evropska socialna listina ureja pravico do socialne varnosti v 12. čl. tako, da napotuje na upoštevanje konvencije mednarodne organizacije dela št. 102 o minimalnih normah socialne varnosti. V konvenciji št. 102 (akt o notifikaciji nasledstva Ur. l. RS - mednarodne pogodbe št. 15/92) so urejene pravice za devet socialnih primerov - rizikov, ko posameznik zaradi določenih okoliščin začasno ali trajno ne ustvarja dohodkov ali ima povečane stroške zaradi zdravljenja ali preživljanja otrok. Določene so minimalne pravice v zvezi z zdravstvenim varstvom in dajatvami za primer brezposelnosti, starosti, poškodbe pri delu, invalidnosti, materinstva, preživljanja otrok ter dajatev družinskim članom po smrti osebe, ki je preživljala družino. Te pravice so v Sloveniji urejene v sistemih obveznih socialnih zavarovanj, v sistemu otroškega varstva in zakona o socialnem varstvu, ki ureja sistem preprečevanja in reševanja socialnih in materialnih težav posameznikov, družin in skupin prebivalstva. Ker pojem socialne varnosti združuje vsebino socialnega zavarovanja in socialnega varstva, ga ni mogoče razlagati le v kontekstu pravic iz pokojninskega zavarovanja, za kar se zavzema tožnik.
Odlok o izplačevanju vojaških pokojnin člen 1.UZITUL člen 18.
akontacija vojaške pokojnine - pogoj stalnega prebivališča
Za državljane Republike Slovenije je bil pogoj prijavljenega stalnega prebivališča iz 1. čl. odloka o izplačevanju akontacij vojaških pokojnin na podlagi odločbe Ustavnega sodišča z dne 5.11.1992 št. U-I-70/92-9 odpravljen. Za tujce pa predpisani pogoj velja. Ta pogoj je glede na jasno določilo 18. čl. ustavnega zakona in 1. čl. omenjenega odloka tolmačiti v formalnem smislu. Če bi imel zakonodajalec namen omogočiti odmero in izplačevanje akontacije vojaških pokojnin tudi upravičencem, ki v Sloveniji dejansko živijo, bi ta dodatni pogoj izrecno predpisal kot v primeru za pridobitev državljanstva Republike Slovenije v 1. odst. 40. čl. zakona o državljanstvu (Ur. l. RS št. 1-8/91, 30/91).
Odlok o izplačevanju akontacij vojaških pokojnin člen 2, 2/1, 2/1-2.
akontacija vojaške pokojnine
Glede na to, da je bilo v postopku pred prvostopenjskim in drugostopenjskim sodiščem ugotovljeno, da tožnik po 18.7.1991 ni bil na razpolago, kar tudi v reviziji sam potrjuje, niti niso pri njem izpolnjeni drugi pogoji, zahtevani v 1. odstavku 2. člena odloka o izplačevanju akontacij vojaških pokojnin, niso izpolnjeni pogoji, da bi v njegovem primeru Republika Slovenija prevzela izplačevanje vojaške pokojnine.
Odlok o izplačevanju akontacij vojaških pokojnin člen 2, 2/1, 2/1-2.
akontacija vojaške pokojnine
Ker tožnik ne izpolnjuje pogojev zahtevanih v 1. odstavku 2. člena odloka, saj pravice do pokojnine ni uveljavil do 18.7.1991, po tem datumu pa do 18.10.1991 ni bil na razpolago, v suspenzu, na dopustu ali v bolniškem staležu in v tem času ni vložil zahtevka za priznanje pravice do pokojnine niti ni pristopil k teritorialni obrambi Republike Slovenije, sta ob uporabi določb citiranega odloka in preko njega določb ustavnega zakona je treba zavrniti njegov zahtevek za prevzem izplačevanja njegove vojaške pokojnine, saj za prevzem niso izpolnjeni zahtevani pogoji.