določitev funkcionalnega zemljišča - upravičeni predlagatelj - lastnik oziroma uporabnik zemljišča - pravica dovoza prek spornega zemljišča
Upravičeni predlagatelj zahteve za določitev funkcionalnega zemljišča je lastnik ali uporabnik zemljišča. Pri pravici uporabe v smislu 46. člena ZUN gre za nekdanjo pravico uporabe na zemljiščih v družbeni lastnini, torej za pravico, ki je bila pravno urejena. Zato dejanska uporaba dovoza brez soglasja lastnika ne pomeni pravice uporabe v smislu 46. člena ZUN.
ukrep urbanističnega inšpektorja - odstranitev objekta - namen ukrepanja - vzpostavitev prejšnjega stanja
Namen inšpekcijskega ukrepanja v primeru nezakonitih posegov v prostor je vzpostavitev prejšnjega stanja, to je stanja pred opravljenim posegom. Način vzpostavitve v prejšnje stanje pa je odvisen od vrste posega.
Za odreditev inšpekcijskega ukrepa na podlagi 2. in 3. odstavka 75. člena Zakona o urejanju naselij in drugih posegov v prostor (ZUN)
zadostuje ugotovitev, da je investitor gradil v nasprotju s pogoji lokacijskega dovoljenja ter da uskladitev gradnje s pogoji lokacijskega dovoljenja ni mogoča.
ukrep urbanističnega inšpektorja - poseg v prostor - sprememba namenske rabe zemljišča
Dela, ki jih je izvedel tožnik, pomenijo takšen poseg v prostor, s katerim se je trajno spremenila namenska raba zemljišča, ki je bilo pred posegom travnik na 1. kmetijskem območju. Za takšna dela bi tožnik po 2. odstavku 50. člena ZUN moral pred posegom pridobiti lokacijsko dovoljenje. Pri tem pa ni treba, da je izpolnjen zakonski dejanski stan, iz katere od alinej v 2. odstavku 50. člena ZUN, saj jezikovna in sistematična razlaga določb 2. odstavka 50. člena ZUN, dajeta nedvoumno podlago za sklep, da navedena določba najprej vsebuje splošno opredelitev drugih posegov v prostor, za katere je treba pridobiti lokacijsko dovoljenje, v nadaljevanju pa za besedno zvezo "zlasti pa za" le primeroma našteva takšne posege.
parcelacija stavbnega zemljišča - pogoji za parcelacijo zemljišč po določbi 49. člena ZSZ
Določba 49. člena ZSZ je umeščena v prehodne določbe ZSZ in pomeni izjemo glede izpolnjevanja pogojev za parcelacijo, ki so določeni v drugih zakonih, ki urejajo parcelacijo zemljišč. Pridobitev statusa zazidanega stavbnega zemljišča je vezana le na pravnomočnost odločbe o parcelaciji.
lokacijsko dovoljenje - skladnost posega z merili in pogoji, ki jih določa prostorski izvedbeni akt
Ker gre zgolj za presojo zakonitosti izpodbijane odločbe tožene stranke, ki je zavrnila pritožbo zoper lokacijsko dovoljenje za namestitev dvokapne strehe nad obstoječo kovinostrugarsko delavnico, za katero je investitor pridobil ustrezno lokacijsko in gradbeno dovoljenje, sodišče ne presoja, ali so se posegi v prostor izvajali v nasprotju s pogoji iz lokacijskega dovoljenja, saj je za take pritožbene ugovore pristojna urbanistična inšpekcija po 75. členu ZUN v inšpekcijskem postopku.
ukrep urbanističnega inšpektorja - gradnja brez veljavnega dovoljenja - pridobitev lastninske pravice na objektu, zgrajenem brez dovoljenja - prevzem pravic in obveznosti v zvezi s kupljenim objektom
Tožnik ne more uspeti s trditvijo, da je v dobri veri pridobil nepremičnino, ki je bila vpisana v zemljiško knjigo in zato ves čas v pravnem prometu, saj navedena dejstva ne dajejo podlage za domnevo, da je za obravnavani objekt bilo izdano lokacijsko dovoljenje.
Sklicevanje na zemljiškoknjižne podatke tožnika ne razbremeni obveznosti, ki izhajajo iz 73. člena ZUN, saj po prvem odstavku 73. člena ZUN inšpekcijski ukrep odstranitve in vzpostavitve v prejšnje stanje praviloma zadene investitorja, če tega ni mogoče odkriti, pa lastnika oz. upravljalca zemljišča.
ukrep urbanističnega inšpektorja - ugovori, ki se nanašajo na postopek sprejemanja prostorskega akta
Pritožbeni ugovori, ki se nanašajo na postopek sprejemanja prostorskega akta in na podlagi tega možno legalizacijo objekta, na odločitev v stvari ne vplivajo, saj se zakonitost inšpekcijskega ukrepa presoja glede na dejansko in pravno stanje v času izdaje odločbe na prvi stopnji, navedena postopka pa sta sicer ločena od inšpekcijskega postopka.
ukrep urbanističnega inšpektorja - ugovori, ki se nanašajo na legalizacijo objekta
Pritožbeni ugovori, ki se nanašajo na legalizacijo objekta, na odločitev v stvari ne vplivajo, saj se zakonitost inšpekcijskega ukrepa presoja glede na dejansko in pravno stanje v času izdaje odločbe na prvi stopnji, postopek legalizacije pa je sicer ločen od inšpekcijskega postopka.
ukrep urbanističnega inšpektorja - poseg v prostor brez ustreznega upravnega dovoljenja
Za izrek urbanističnega ukrepa po 1. odstavku 73. člena ZUN zadostuje ugotovitev, da gre za gradnjo ali drug poseg v prostor brez ustreznega uporabnega dovoljenja.
ukrep urbanističnega inšpektorja - nedovoljen poseg v prostor - oporni zid - gradnja brez ustreznega dovoljenja
Glede na določbe 50. in 51. člena ZUN je za vsak poseg v prostor treba pridobiti ustrezno dovoljenje. ZUN izjem, ko bi se lahko poseglo v prostor brez kakršnegakoli dovoljenja, ne določa.
ukrep urbanističnega inšpektorja - pravica investitorja pričeti z deli - pravnomočnost odločbe
Investitor pridobi pravico pričeti z deli šele po pravnomočnosti odločbe, zato je investitor, ki prične z deli pred pravnomočnostjo odločbe, v enakem pravnem položaju, kot če upravnega dovoljenja ne bi imel. Kadar pa investitor gradi brez ustreznega upravnega dovoljenja, je inšpekcijski organ dolžan izreči ukrep po prvem odstavku 73. člena ZUN.
ukrep urbanističnega inšpektorja - nedovoljen poseg v prostor - gradnja brez ustreznega upravnega dovoljenja
Sodišče prve stopnje je pravilno presodilo, da so bili v obravnavani zadevi izpolnjeni pogoji za izrek inšpekcijskega ukrepa po določbi 73. člena ZUN. Ni sporno, da tožnik pred postavitvijo gospodarskega objekta, niti v času inšpekcijskega ogleda, ni imel pravnomočnega lokacijskega dovoljenja, ki bi ga glede na določbo 50. člena ZUN za takšen objekt moral imeti.
ukrep urbanističnega inšpektorja - inšpekcijski ogled - zapisnik - odločanje o inšpekcijskem ukrepu v skrajšanem postopku
Tožnik ne more uspeti z zgolj pavšalnim pritožbenim ugovorom, da inšpekcijski ogled ni bil opravljen oziroma, da ni bil opravljen na kraju samem, saj se zapisnik o inšpekcijskem pregledu nahaja med predloženimi upravnimi spisi. Dejstvo, da o navedenem ogledu tožnik ni bil obveščen, niti ni bil pri ogledu prisoten, pa na odločitev o stvari ne vpliva, saj ZUN v 76. členu izrecno določa, da organ urbanistične inšpekcije odloča o inšpekcijskem ukrepu v skrajšanem postopku brez zaslišanja strank.