lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - pritožba zoper odločbo občinske volilne komisije - kandidatna lista - stalno prebivališče kandidata
Veljavnost kandidatur je odvisna od izpolnitve pogoja stalnega prebivališča posameznega kandidata v volilni enoti, v kateri kandidira. Ker ta pogoj v konkretni zadevi ni bil izpolnjen, je utemeljen pritožbeni razlog, da bi morala OVK Občine Tabor takšno kandidatno listo zavrniti. Neizpolnitev tega pogoja namreč ne predstavlja formalne pomanjkljivosti vloge, ki bi se lahko v skladu z določbo drugega odstavka 56. člena ZVDZ naknadno popravljala.
lokalne volitve - lista kandidatov za člane občinskega sveta - določitev liste kandidatov - zavrnitev kandidature
Občinska volilna komisija je ugotovila, da je kandidat kandidiral za volitve članov občinskega sveta v volilni enoti na dveh listah. Tožena stranka je zato kasneje določeno kandidaturo kandidata pravilno zavrnila.
ZLV člen 51, 72, 72/2, 97. Pravilnik o postopku za določanje kandidatk in kandidatov ter kandidatnih list za volitve v Državni zbor Republike Slovenije, Državni svet Republike Slovenije, občinske in mestne svete, volitve županj in županov, volitve predsednice in predsednika Republike ter volitve poslank in poslancev iz Republike Slovenije v Evropski parlament člen 17.
lokalne volitve - določitev kandidatov politične stranke - postopek za določitev kandidatov - pravila politične stranke
Predlog kandidatnih list za mestni svet in župana ter sestavo volilne konvencije za odločanje o kandidaturah je določilo Predsedstvo stranke X., kar pa ni v skladu z 51. členom ZLV, ki določa, da morajo biti kandidati določeni po postopku, določenem s pravili politične stranke. Po pravilih stranke namreč predlog kandidatnih list za občinske in mestne svete ter kandidatk in kandidatov za županje in župane določajo predsedstva občinskih organizacij stranke. Če v občini ni organizirane občinske organizacije stranke predloge kandidatnih list določi predsedstvo območne organizacije stranke, ki deluje na področju občine. Predsedstvo stranke pa daje le mnenje k predlogu kandidatov oziroma kandidatnih list.
ZLV člen 51, 72, 72/2, 74, 74/2. ZVDZ člen 54, 54/2, 56, 56/1, 56/2.
lokalne volitve - zavrnitev liste kandidatov - pravila stranke - tajno glasovanje - zapisnik o določitvi kandidatov
Volilna komisija volilne enote preizkusi, ali je lista kandidatov določena v skladu z zakonom, kar glede na 51. člena ZLV pomeni, da mora preizkusiti, ali je lista določena v skladu s pravili stranke, in če ni, jo zavrne. Specifičnost tovrstnih upravnih sporov je, da sodišče presoja tudi, ali so bila spoštovana pravila kandidacijskih postopkov, ki so urejena v notranjih aktih političnih strank. Vendar to ne pomeni, da se sodišče v presojo teh pravil spušča z enako mero natančnosti in strogosti, kot to velja v drugih vrstah upravnih sporov, kjer gre za razlago in uporabo javno-pravnih predpisov. Sodišče je strogo pri ugotavljanju, ali je bila lista kandidatov sestavljena v skladu z notranjimi pravili politične stranke, kolikor ima to neposreden vpliv na spoštovanje zakonskih pogojev. V konkretnem primeru je sporen zakonski pogoj, da bi morali biti kandidati na listi določeni s tajnim glasovanjem. Toženka ni ugotovila, da niso bili tako določeni, ampak je listo zavrnila, ker iz zapisnika ne izhaja, da je bila lista določena s tajnim glasovanjem; pritožnica pa zatrjuje in dokazuje, da so bili kandidati dejansko določeni s tajnim glasovanjem. Za rešitev tega spora je ključno, kako široko je treba razlagati določbo o možnosti za odpravo formalnih pomanjkljivosti list kandidatov iz drugega odstavka 56. člena ZVDZ. Po sodni praksi Ustavnega sodišča je treba morebitne pomanjkljivosti ali slabosti v postopku oblikovanja list kandidatov presojati z vidika možnosti uresničevanja temeljnega namena zakona (ZLV in ZVDZ), to je uresničevanja volilne pravice iz 43. člena Ustave, in konkretne zakonske določbe. Po mnenju sodišča sicer ni dvoma, da je zapisnik o določitvi kandidatov tista listina, ki je najbolj primerna za to, da vsebuje verodostojno dokumentiran podatek o opravljenem tajnem glasovanju. Vendar to ne pomeni, da omenjenega pogoja predlagatelj ne more izkazati, ob uporabi drugega odstavka 56. člena ZVDZ, po predhodnem pozivu volilne komisije ali brez tega, tudi z drugo listino, ki se navezuje na zapisnik o določitvi kandidatov.
lokalne volitve - občinski svet - ugovor zoper listo politične stranke za člane občinskega sveta - ugovor zoper kandidaturo za župana - upravičeni vlagatelj ugovora
Ključno vprašanje spora je, kako je treba razlagati pojem „kandidat“ iz prvega odstavka 96. člena ZLV: ali so s tem mišljeni samo kandidati na tisti listi, v zvezi s katero vlagatelj ugovora uveljavlja nepravilnosti v postopku kandidiranja, ali pa je treba v ta krog upravičencev šteti kandidate na katerikoli listi, ki so v istem postopku kandidiranja. Po presoji sodišča je pravilna druga razlaga.
lokalne volitve - pritožba zoper odločbo volilne komisije o zavrnitvi kandidature oziroma liste kandidatov - aktivna legitimacija za vložitev pritožbe - zavrženje pritožbe
Iz prvega odstavka 97. člena ZLV izhaja, da ima pravico vložiti pritožbo zoper odločbo občinske volilne komisije, s katero se zavrne kandidatura oziroma lista kandidatov ali ugovor iz 96. in 96.a člena, samo tisti, ki je sam kandidat, ali pa predstavnik kandidature oziroma liste kandidatov. V konkretnem primeru tako predsednik občinskega odbora stranke A. v tem volilnem sporu ne more biti stranka, saj ni niti kandidat niti predstavnik liste kandidatov oziroma kandidature. Glede na navedeno je sodišče ob primerni uporabi 3. točke prvega odstavka 36. člena ZUS-1 pritožbo zavrglo.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - določanje kandidatne liste - sodelovanje članov stranke s stalnim prebivališčem v občini
V obravnavanem primeru je listo s kandidatom za člana občinskega sveta na tajnem glasovanju določil medobčinski odbor za Goriško politične stranke B., ki so ga sestavljali štirje člani, med katerimi pa je le en član s stalnim prebivališčem v občini Renče - Vogrsko. To pa po presoji sodišča pomeni, da je bil pri določitvi kandidata kršen 51. člen ZLV in je zato toženka utemeljeno zavrnila listo s kandidatom za člana občinskega sveta Občine Renče - Vogrsko.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - določanje kandidatne liste - postopek za določitev kandidatov - pravila politične stranke
V obravnavanem primeru kandidatura ni bila vložena v skladu z 51. členom ZLV, saj pri odločanju o kandidaturi ni bil navzoč predstavnik kraja, od koder je kandidat za volitve v volilni enoti št. 2 (Bilje), da ima v kraju od koder je navedeni kandidat svoje člane čeprav bi moral biti, glede na določbo 9. člena Pravilnika o določanju kandidatov za volitve.
lokalne volitve - ugovor zoper listo kandidatov - lista kandidatov politične stranke za člane občinskega sveta - lista kandidatov politične stranke za člane krajevne skupnosti - ugovor zoper kandidaturo za župana - upravičeni vlagatelj ugovora - kandidat
Ključno vprašanje tega spora je, kako je treba razlagati pojem „kandidat“ iz prvega odstavka 96. člena ZLV: ali so mišljeni samo kandidati na tisti listi, v zvezi s katero vlagatelj ugovora uveljavlja nepravilnosti, ali pa je treba v krog upravičencev šteti kandidate na katerikoli listi, ki so v istem postopku kandidiranja. Če bi zakonodajalec hotel omejiti mehanizme za varstvo volilne pravice samo na kandidate liste, pri kateri naj bi bile podane nepravilnosti, bi to tudi določil, pa ni. Takšna razlaga je skladna tudi z mednarodnimi standardi na obravnavanem področju.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - stalno prebivališče kandidata - pisna pomota
V skladu z določbo 68.a člena ZLV mora imeti kandidat prebivališče v volilni enoti, v kateri kandidira za člana občinskega sveta. V zvezi z zatrjevanjem pritožnika, da je prišlo pisanju zapisnika in vložitvi kandidatur za volilni enoti 3 in 4 do pomote, sodišče pojasnjuje, da mora biti kandidatura vložena v skladu z določbami zakona, ki predlagatelja omejujejo, tudi s pogojem iz 68.a člena ZLV. Gre za zakonski pogoj, katerega kršitev ne predstavlja formalne pomanjkljivosti, za katere je že ZVDZ predvidel poseben postopek odprave takih pomanjkljivosti v drugem odstavku 56. člena.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - zastopanost kandidatov po spolu - odločanje volilne komisije - delna zavrnitev kandidatne liste
70.a člen ZLV med drugim določa, da morajo politična stranka ali volivci, ki v volilni enoti določijo več kot enega kandidata za člana občinskega sveta, določiti kandidate oziroma kandidatne liste tako, da pripada vsakemu od obeh spolov najmanj 40 % kandidatur oziroma mest na kandidatni listi. Navedeni pogoj je treba pri presoji zakonitosti kandidatur oziroma list kandidatov šteti kot materialni pogoj in ne za formalno pomanjkljivost. V primeru neizpolnitve tega pogoja je volilna komisija dolžna, skladno s prvim odstavkom 56. člena ZVDZ, listo kandidatov zavrniti in ne, kot meni pritožnik, v skladu z drugim odstavkom istega člena ZVDZ od predlagatelja zahtevati odpravo pomanjkljivosti. Prav tako se sodišče ne strinja s pritožnikom, da bi bilo možno listo kandidatov zavrniti samo deloma. Glede posameznih kandidatov je namreč možno listo zavrniti samo v primeru, ko obstaja zakonski razlog, ki se tiče posamezne kandidature in ne liste kandidatov, za kar gre v obravnavanem primeru. V zvezi s pritožbeno navedbo, da bi bilo treba dopustiti črtanje enajstega kandidata na listi, pa sodišče pojasnjuje, da je v skladu z določbo 70. člena ZLV za vsako kandidaturo potrebno pisno soglasje kandidata, ki je nepreklicno. Zato takšno popravljanje liste kandidatov ni možno. Predlagatelj pa bi lahko vložil drugo ustrezno listo kandidatov namesto prvotne.
lokalne volitve - kandidatura za volitve za člane svetov krajevnih skupnosti - zavrnitev kandidature - rok za vložitev pritožbe - zavrženje pritožbe
Vloge, ki so vezane na roke, se v volilnih zadevah vlagajo neposredno pri pristojnih organih, kar pomeni, da se kot datum oziroma čas prejema takšne vloge šteje trenutek, ko je vloga prispela na Upravno sodišče Republike Slovenije.
lokalne volitve - volitve članov sveta krajevne skupnosti - kandidatna lista - zastopanost kandidatov po spolu - odločanje volilne komisije - odločanje sodišča o pritožbi - delna zavrnitev kandidatne liste
70.a člen ZLV določa dve pravili, in sicer da vsakemu spolu pripada najmanj 40 % kandidatur oziroma mest na listi kandidatov ter da morajo biti kandidatke in kandidati na prvi polovici liste razporejeni izmenično po spolu. Lista kandidatov je skladna z zakonom, če so navedeni pogoji v celoti izpolnjeni. V primeru neizpolnitve teh pogojev je volilna komisija dolžna v skladu z določbo prvega odstavka 56. člena ZVDZ listo kandidatov zavrniti. Predlogu pritožnika, naj sodišče kandidatno listo potrdi v delu, kjer so zakonski pogoji izpolnjeni, in zavrne (zgolj) v preostalem delu, ni mogoče slediti. Določbo tretjega odstavka 56. člena ZVDZ je namreč mogoče uporabiti le v primeru, ko za to obstaja zakonski razlog, ki se tiče posamezne kandidature, ne pa liste kandidatov, za kar gre v obravnavanem primeru.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - tajno glasovanje
Izvedba tajnega glasovanja je eden izmed zakonskih pogojev, ki ga mora politična stranka izkazati ob vložitvi kandidatne liste. Če tak pogoj nedvomno ni izpolnjen, kandidiranje na tak način potrjenega kandidata ali liste kandidatov glede na zakonske določbe, ni možno.
lokalne volitve - volitve v občinski svet - kandidatne liste - tajno glasovanje
Iz zapisnika o delu organa politične stranke, ki je določil listo kandidatov za volitve članov občinskega sveta in ki ga je predlagatelj vložil, kar pomeni da je del volilne dokumentacije, pa pod točko 7 izhaja, da so udeleženci listo kandidatov določili z javnim glasovanjem. Ob podatku, ki ga je toženki predložil predlagatelj sam ter ob jasni zakonski določbi 51. člena ZLV, da morajo biti kandidati določeni s tajnim glasovanjem, je toženka pravilno ugotovila, da lista kandidatov ni določena v skladu z zakonom, zaradi česar jo je v celoti zavrnila.
lokalne volitve - volitve članov občinskega sveta - kandidatna lista - določanje kandidatne liste - tajno glasovanje - zapisnik - javna listina - obrazložitev odločbe - bistvena kršitev pravil postopka
Toženka je kandidaturo zavrnila, ker je v predloženem zapisniku pisalo, da so udeleženci listo kandidatov določili z javnim glasovanjem. Pritožnik zatrjuje, da je bilo glasovanje tajno ter da je v zapisniku prišlo do očitne tiskarske pomote. Po mnenju sodišča toženka vloge, s katero je pojasnjena pomota, ne bi smela obravnavati kot dopolnitve h kandidaturi in je ne upoštevati le zato, ker je prispela po poteku časa za vložitev kandidatur. Četudi je v zapisniku o delu organa politične stranke, ki je določil listo kandidatov za volitve članov občinskega sveta, navedeno, da so udeleženci listo kandidatov določili z javnim glasovanjem, je treba upoštevati, da je skladno s prvim odstavkom 171. člena ZUP dovoljeno dokazovati, da so v javni listini oziroma kopiji javne listine dejstva neresnično potrjena ali da je javna listina oziroma kopija javne listine nepravilno sestavljena. Toženka ni imela nobenega razloga, da se ni opredelila do navedbe, da je prišlo do pomote, in do dokazov o tej pomoti. S tem so podane kršitve pravil postopka, ki so take narave, da so lahko imele vpliv na končno odločitev.
lokalne volitve - zavrnitev kandidature za člana občinskega sveta - določanje kandidatov - pravila politične stranke - pasivna volilna pravica - omejevanje pasivne volilne pravice
Pasivna volilna pravica pomeni, da imajo vsi pravico kandidirati in biti voljeni pod enakimi pogoji. Ne pomeni pa, da bi vsakdo lahko kandidiral v vsakem primeru, ne glede na pravila, ki jih določa volilna zakonodaja. Če je nekomu zaradi notranjih pravil politične stranke onemogočeno kandidiranje, ker stranka v občini nima dovolj članov, to ni v nasprotju z zakonom. ZLV namreč v 51. členu dopušča, da lahko politične stranke postopek kandidiranja urejajo s svojimi pravili.
lokalne volitve - enakopravna zastopanost kandidatov po spolu - zavrnitev liste kandidatov - delna zavrnitev liste kandidatov - umik kandidature
Člen 70.a ZLV določa dve pravili, in sicer da vsakemu spolu pripada najmanj 40% kandidatur oziroma mest na listi kandidatov in da morajo biti kandidatke in kandidati na prvi polovici kandidatne liste razporejeni izmenično po spolu. Pri tem pa določa izjemo za liste s tremi kandidati oziroma kandidatkami, kjer mora biti najmanj en predstavnik vsakega spola. Navedene pogoje je treba šteti kot materialne pogoje pri presoji zakonitosti liste kandidatov. Zato je samo v primeru, če so pogoji iz 70.a člena ZLV v celoti izpolnjeni, lista kandidatov v skladu z zakonom. V primeru neizpolnitve navedenih pogojev je zato dolžna volilna komisija v skladu z določbo prvega odstavka 56. člena ZVDZ listo kandidatov zavrniti.
V obravnavanem primeru ni možno upoštevati pritožnikovega predloga, da naj sodišče ob upoštevanju odstopne izjave četrte kandidatke, potrdi listo glede prvih treh kandidatov. Po določbi tretjega odstavka 56. člena ZVDZ lahko volilna komisija listo kandidatov zavrne v celoti ali samo glede posameznih kandidatov. Navedeno določbo pa je mogoče uporabiti le v primeru, ko za to obstaja zakonski razlog, ki se tiče posamezne kandidature in ne liste kandidatov, za kar gre v obravnavanem primeru. Takšno stališče je zavzelo tudi Vrhovno sodišče RS v sodbi Uv 212/2011. Zato se pritožnik ne more uspešno sklicevati na sodbi Upravnega sodišča, s katerima je sodišče v primerljivih zadevah pred časom sicer odločilo drugače, saj je sodišče v obravnavanem primeru sledilo kasnejšemu, drugačnemu stališču Vrhovnega sodišča.
Glede pritožnikove navedbe, da je četrta kandidatka umaknila kandidaturo, sodišče pojasnjuje, da v skladu z določbo 70. člena ZLV za vsako kandidaturo potrebno pisano soglasje kandidata, ki pa je nepreklicno. Zato navedeni umik kandidature imenovane kandidatke v tem sporu ni relevanten. Prav tako pritožnik kot predlagatelj liste kandidatov po preteku roka ne more spreminjati kandidatne liste.
lokalne volitve - lista kandidatov za člane občinskega sveta - določitev liste kandidatov - presoja zakonitosti liste kandidatov
V zvezi z vprašanjem o dopustnosti zavrnitve posameznih kandidatur je stališče zavzelo že Vrhovno sodišče RS, po katerem je določbo tretjega odstavka 56. člena ZVDZ mogoče uporabiti le v primeru, ko za to obstaja zakonski razlog, ki se tiče posamezne kandidature, ne pa liste kandidatov, za kar gre v obravnavanem primeru.
lokalne volitve - določanje kandidatov - tajno glasovanje
V obravnavanem primeru je OVK utemeljeno zavrnila listo kandidatov pritožnika za člane občinskega sveta zaradi kršitve določbe 51. člena ZLV, ki določa, da politična stranka določi kandidate po postopku, določenem z njenimi pravili. Po določanju kandidatov smejo sodelovati samo člani stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v občini. Kandidate določijo s tajnim glasovanjem. Po določbi drugega odstavka 72. člena ZLV morajo biti h kandidaturi oziroma listi kandidatov, ki jo vloži politična stranka, priložena tudi pravila politične stranke o odločanju kandidatov oziroma list kandidatov in zapisnik o določitvi kandidatov oziroma list kandidatov. Tudi Statut... določa, da člani kandidacijskega zbora o kandidatni listi glasujejo tajno. Med strankama ni sporno, da iz zapisnika 12. seje Občinskega odbora A. ni razviden podatek o tem, ali je bilo glasovanje opravljeno ali ne, in tudi ne o tem, ali je bilo glasovanje tajno. To pa pomeni, da kandidatna lista ni sestavljena v skladu z zakonom. Pri tem gre za vsebinsko neskladje z določbo 51. člena ZLV in ne samo za formalno pomanjkljivost kandidatne liste.