ZDSve člen 10, 15, 15/2. ZVDZ člen 4, 105. ZUS-1 člen 63, 63/1.
volitve v državni svet – pravočasnost kandidature – štetje rokov v volilnih postopkih
V obravnavanem primeru je sporna pravočasnost kandidature za člana državnega sveta. Po drugem odstavku 15. člena ZDSve je treba kandidaturo predložiti pristojni volilni komisiji najpozneje trideset dni pred dnem glasovanja. Glede na Odlok o razpisu splošnih volitev v državni svet, po katerem so volitve za predstavnike lokalnih interesov razpisane za 21. 11. 2012, se je ta rok iztekel 21. 10. 2012 ob 24.00 uri.
varstvo volilne pravice - volitve elektorjev in člana za Državni svet – postopek kandidiranja – primerna uporaba 103. člena ZVDZ - (ne)sklic seje občinskega sveta – podaljšanje roka za predložitev seznama in kandidature – učinkovito pravno sredstvo - nepravilnosti v volilnem postopku – poseg v aktivno in pasivno volilno pravico
Za izvedbo volitev za člane državnega sveta je treba opraviti volilna opravila, določena v ZDSve, za izvedbo katerih roke določa rokovnik za izvedbo volilnih opravil, ki ga sprejme Državna volilna komisija. Ta opravila morajo biti opravljena tako, da imajo zainteresirani možnost, da uveljavijo svojo aktivno in pasivno volilno pravico.
ZDSve člen 10. ZVDZ člen 105, 105/1, 105/4. ZUS-1 člen 16, 17, 17/1, 26, 36, 36/1-3, 72. ZLS člen 33, 33/1.
volilni spor – zavrženje pritožbe - tožeča stranka v volilnem sporu
Iz izpodbijane odločbe izhaja, da so bile stranke v postopku pred volilno komisijo II. volilne enote vlagatelji ugovorov zaradi varstva volilne pravice (aktivna stranka) in župan Občine Ilirska Bistrica (pasivna stranka), ne pa tudi Občina Postojna ali podpisnik pritožbe. Ker pritožnica ni bila stranka v postopku izdaje izpodbijane odločbe, tudi ne more sodelovati v volilnem sporu kot tožeča stranka.
URS člen 44, 157, 157/2. ZUS-1 člen 4, 4/1, 25, 25/4, 36, 36/1, 78, 78/1. ZLS člen 37a, 37a/3, 37a/4.
odstop člana občinskega sveta – mandat nadomestnega člana - aktivnost župana – sodno varstvo zaradi posega v ustavne pravice – zavrženje tožbe – redni upravni spor
V primeru neaktivnosti župana ima „nadomestni“ kandidat za člana občinskega sveta na podlagi četrtega odstavka 37. a člena ZLS možnost sprožiti upravni spor v roku 8 dni po poteku roka iz tretjega odstavka 37. a člena ZLS.
ZUS-1 člen 80, 80/3-3. ZLS člen 15b. ZUP člen 8, 9, 9/1, 138, 138/1, 327, 327/2-3. ZLV člen 40. ZOdvT člen 25, 25/2.
varstvo volilne pravice – proporcionalne volitve – mandati članov občinskega sveta – bistvena kršitev pravil upravnega postopka – stroški postopka
Če stranki ni bila dana možnost, da se izjavi o dejstvih in okoliščinah, pomembnih za izdajo odločbe, je podana bistvena kršitev pravil upravnega postopka (3. točka drugega odstavka 237. člena ZUP).
URS člen 43, 43/2. ZVDZ člen 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109. ZUS-1 člen 4, 4/1, 12, 12/1, 33, 33/2.
nepravilnosti pri delu volilnega odbora – varstvo volilne pravice
Tožnika v tožbi nista izrecno zatrjevala, da je bilo zaradi nepravilnosti pri delu volilnega odbora in okrajne volilne komisije, poseženo v njune človekove pravice in temeljne svoboščine, poleg tega pa tudi tožbenega predloga nista oblikovala v skladu z drugim odstavkom 37. člena ZUS-1, zato je Vrhovno sodišče njuno tožbo zavrglo.
odločitev volilne komisije o ugovoru volivca zaradi začasnega zaprtja volišča – upravni akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu – zavrženje pritožbe
Akte, zoper katere je sodno varstvo zagotovljeno v upravnem sporu, določa 105. člen ZVDZ. Med temi akti ni navedena odločba volilne komisije volilne enote, ki se nanaša na odločanje o ugovoru volivca zaradi začasnega zaprtja volišča.
varstvo volilne pravice - potrjevanje kandidatnih list – zastopanost spolov – delna ali popolna zavrnitev liste – načelo sorazmernosti – neskladje liste kandidatov s določbo šestega odstavka 43. člena ZVDZ – formalna pomanjkljivost – vsebinsko neskladje z zakonom
Primarnemu predlogu pritožnice, naj sodišče izpodbijano odločbo odpravi in kandidatno listo potrdi v celoti, Vrhovno sodišče ni moglo slediti, kajti tako potrjena kandidatna lista bi bila neskladna z zakonom. Glede na popolno jasnost določb šestega in sedmega odstavka 43. člena ZVDZ takšne kandidatne liste po presoji Vrhovnega sodišča ni mogoče potrditi niti ob upoštevanju načela sorazmernosti.
pravočasnost pritožbe – napačen pravni pouk – pritožba vložena po zavrženju pritožbe na Ustavnem sodišču – zamujen rok za vrnitev v prejšnje stanje
Glede na okoliščine primera obravnavane zadeve, ko so pritožniki zaradi napačnega pouka o pravnem sredstvu na izpodbijani sodbi in sklepu sodišča prve stopnje vložili ustavno pritožbo namesto redno pravno sredstvo po ZUS-1 in je Ustavno sodišče s sklepom njihovo ustavno pritožbo zaradi neizčrpanja pravnih sredstev zavrglo, ne da bi jim določilo nov rok za vložitev pritožbe, takšnega položaja pa posebej ne ureja noben zakon, bi morali pritožniki, če bi hoteli doseči obravnavo naknadno vložene pritožbe, njeno pravočasnost uveljavljati preko vrnitve v prejšnje stanje (24. člen ZUS-1), česar pa niso storili.
Niti ZVL niti ZVDZ ne določata, da morajo invalidi glasovati na volišču, ki ga je volilna komisija določila kot volišče, dostopno invalidom (prvi odstavek 79. a člena ZVDZ). Z določitvijo takšnega volišča torej volilna komisija le omogoča invalidom, da glasujejo na volišču, ki je za njih prilagojeno, ne omejuje pa jim glasovanja le na to volišče.
LOKALNA SAMOUPRAVA - VOLITVE - ČLOVEKOVE PRAVICE - USTAVNO PRAVO
VS1012783
URS člen 3, 43, 44.
varstvo ustavnih pravic – prekinitev postopka volilnih opravil
S prekinitvijo postopka volilnih opravil za volitve v organe lokalnih skupnosti do odločitve o referendumskem vprašanju o volilnem sistemu ni poseženo v ustavni pravici oz. 43. oz. 44. člen Ustave RS.
ZUS-1 člen 2, 2/1, 2/2, 4, 4/1, 22, 22/1, 36, 36/1-4. URS člen 43. ZPP člen 155, 155/1.
sklep o razpisu volitev v študentske svete – akt, ki se lahko izpodbija v upravnem sporu – odločitev o materialnopravni pravici, obveznosti ali pravni koristi posameznika – ustavno varovana volilna pravica
Izpodbijani sklep o razpisu volitev ne posega v tožnikov pravni položaj, saj z njim ni bilo odločeno o tožnikovih pravicah, obveznostih ali pravnih koristih, prav tako pa ne gre za drug akt, ki bi ga bilo mogoče na podlagi določb ZUS-1 izpodbijati v upravnem sporu.
imenovanje članov nadzornega odbora občine – pravni interes – upravna stvar – molk organa
Tožbeni zahtevek, ki se nanaša na molk organa, to je na neizdajo sklepa o imenovanju članov nadzornega odbora z dne 12.3.2007, je že presežen, ker je Občinski svet sprejel sklep o imenovanju članov nadzornega odbora z dne 16.4.2007. Po presoji Vrhovnega sodišča je zato v obravnavani zadevi predmet presoje predvsem tožbeni zahtevek tožnice, da se odpravi sklep Občinskega sveta z dne 16.4.2007 o imenovanju članov nadzornega odbora občine.
dovoljenost revizije – pomembno pravno vprašanje – zelo hude posledice – trditveno in dokazno breme
Za pomembno pravno vprašanje gre, če je mogoče od njegove rešitve pričakovati razvoj prava preko sodne prakse glede pravnega vprašanja, če bi bilo pomembno za zagotovilo pravne varnosti ali enotno uporabo prava na področju, na katerega se nanaša vsebina zadeve, zgolj zatrjevanje časovnega zamika pri prenehanju funkcije, ne more predstavljati pomembnega pravnega vprašanja. Odstop od sodne prakse ni konkretiziran. Revident tudi ni izkazal zelo hudih posledic s sklicevanjem, da ne more opravljati druge dejavnosti, ker uradno ni razrešen, upokojitev pa tudi ne pomeni kategorije zelo hudih posledic.
ZUS-1 člen 12, 12/1.ZVDZ člen 39, 105, 106, 107, 108.
sodno varstvo - imenovanje volilnih odborov
Akte, zoper katere je sodno varstvo zagotovljeno v upravnem sporu, določa 105. člen ZVDZ. Med temi akti ni naveden akt o imenovanju volilnih odborov. Sodno varstvo v upravnem sporu v ZVDZ tudi ni predvidno zaradi nepravilnosti pri delu volilnih odborov oziroma okrajnih volilnih komisij pri volitvah (106. do 108. člen ZVDZ).
Politična stranka lahko vloži listo kandidatov v posamezni volilni enoti, če listo kandidatov določijo člani politične stranke, ki imajo volilno pravico in stalno prebivališče v volilni enoti, in če listo kandidatov podpre s podpisi najmanj petdeset volivcev, ki imajo stalno prebivališče v volilni enoti. V obravnavani zadevi ni sporno, da tri od petdesetih izjav podpore niso bile v skladu z zakonom. Čeprav je podpise izjav overila upravna enota, se pritožnica na to ne more uspešno sklicevati. Pozvana je bila na dopolnitev, vendar kljub zatrjevanju, da bo predložila druge izjave, ki jih že poseduje, tega ni storila, zato je bila lista pravilno zavrnjena.
volitve v Državni zbor - kandidatura za poslanca narodne skupnosti
Ker je dejansko stanje o tem, ali je trideseta podpornica kandidatu za poslanca narodne skupnosti vpisana v posebni imenik in ali je le administrativna napaka, da tam ni vpisana, nepopolno ugotovljeno, je pa od tega odvisno, ali je pritožnikova kandidatura zakonita, Vrhovno sodišče ne more rešiti spora. Zato je pritožbi ugodilo, odpravilo odločbo volilne komisije in ji zadevo vrnilo v ponoven postopek.