torek, 8.12.2020
Bruselj, 08. decembra (STA) - Ministri EU, pristojni za promet, so se danes dogovorili o novih pravilih cestninjenja tovornih vozil z največjo dovoljeno maso nad 3,5 tone. Višina cestnine bi bila odvisna od okolju škodljivih izpustov, pri čemer bodo lahko okolju najprijaznejši tovornjaki do konca leta 2025 cestnine v celoti oproščeni. Dogovor je podprla tudi Slovenija.
Kot poroča nemška tiskovna agencija dpa, bo višina cestnine odvisna od tega, koliko okolju škodljivih izpustov proizvedejo vozila. Za okolju prijaznejša bo treba plačevati manj, pri čemer bodo prevozniki s tovornimi vozili brez škodljivih izpustov do aprila 2023 upravičeni do najmanj 50 odstotkov nižjih cestnin.
Posamične države bodo lahko do konca leta 2025 ponujale tudi večje popuste vse do stotih odstotkov. Po letu 2025 bodo lahko popusti dosegali med 50 in 75 odstotkov.
Nova zakonodaja naj bi pospešila prehod na cestni transport brez škodljivih izpustov in pomagala zmanjšati onesnaženost zraka v mestih. Tovorna vozila so po podatkih Evropske komisije namreč odgovorna za 23 odstotkov vseh izpustov iz prometa v EU.
Novi predlog nemškega predsedstva Sveta EU so podprle vse države z izjemo Avstrije. Kot je dejal nemški minister za promet Andreas Scheuer, so po letih težkih pogajanj danes dosegli kompromis. Pravila bodo državam omogočila prožnost, obenem pa jasno spodbujala uporabo okolju prijaznejših tovornih vozil, je poudaril.
Kot je dejal državni sekretar na infrastrukturnem ministrstvu Aleš Mihelič, ki se je udeležil današnjega neformalnega zasedanja prek videokonference, je dogovor potreben zato, da bomo lahko odgovorili na izzive zelenega dogovora.
"Strinjamo se, da bo prehod na diferenciacijo ogljikovega dioksida pri cestninjenju pomenil dodatne spodbude za dekarbonizacijo prometa. Vseeno bo treba zagotoviti ustrezne ukrepe, ki bodo upravljavcem cestninskih sistemov poenostavili postopke klasifikacije vozil," so ga v sporočilu povzeli na ministrstvu. Mihelič je ob tem pozdravil podporo zadostni fleksibilnosti za države članice glede vinjetnega sistema.
Govoril je tudi o prenovi enotnega evropskega neba; predvsem v luči stroškov upravljanja zračnega prometa, doseganja potrebne zmogljivosti in odpornosti sistema na spremembe, okoljskega prispevka letalstva v okviru zelenega dogovora ter digitalizacije z uvajanjem novih tehnologij in načinov izvajanja storitev.
Kot je poudaril, morajo biti države članice pred uvedbo velikih sprememb v sistem upravljanja zračnega prometa moramo enotne o tem, ob kateri rešitvi si lahko obetajo pozitivne učinke glede stroškov, zamud, prilagodljivosti spremenljivim okoliščinam, zmanjševanja izpustov in novih tehnologij.
Pozval je k sprejetju rešitev, ki bodo zagotovile neomejeno izvajanje suverenosti držav članic v svojem zračnem prostoru. "Nacionalni obrambni in varnostni interesi so pomembni in vanje se ne sme posegati," je poudaril.
Kot navaja dpa, bodo po dosegi dogovora najverjetneje sledila zahtevna pogajanja z evropskim parlamentom. Pričakovati je tudi ostra stališča prevoznikov, ki že nekaj časa opozarjajo, da jim strožja pravila glede izpustov vozil pomenijo dodatno zaostritev že tako zahtevnih tržnih pogojev.
V Sloveniji se cestnina tovornih vozil z največjo dovoljeno maso nad 3,5 tone trenutno zaračunava za vsak cestninski odsek, ki ga vozila prevozijo. Njena višina je odvisna od dolžine posameznega odseka in značilnosti vozila, kot sta število osi in emisijski razred.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik
Dodatni članki