Portal TFL

STA novice / Potrošniški centri s pomisleki glede predlagane reforme pravic letalskih potnikov

četrtek, 8.5.2025

Ljubljana, 08. maja (STA) - Spremembe evropske uredbe o pravicah potnikov pri odpovedih ali zamudah letov, ki jih načrtuje Evropska komisija, bi pravne vrzeli odpravile na račun temeljnih pravic potnikov, opozarja Mreža evropskih potrošniških centrov. Poudarja, da bi reforma pomembno zmanjšala število potnikov, upravičenih do odškodnine.

"Cilj predloga je sicer odpraviti obstoječe pravne vrzeli, vendar na račun oslabitve temeljnih pravic potnikov, predvsem v zvezi z odškodnino za zamude letov in pomočjo v primeru motenj," so danes sporočili iz Evropskega potrošniškega centra Slovenija.

Mreža potrošniških centrov opozarja, da bi predlagane spremembe uredbe o določitvi skupnih pravil glede odškodnine in pomoči potnikom v primerih zavrnitve vkrcanja, odpovedi ali velike zamude letov precej povišale prag za odškodnino.

Trenutno so potniki upravičeni do odškodnine po treh urah zamude, s spremenjeno shemo pa bi se odobrilo 250 evrov za zamude, daljše od petih ur (za lete do 3500 kilometrov), 400 evrov za zamude, daljše od devetih ur (za lete nad 3500 kilometrov znotraj EU ali 6000 kilometrov zunaj EU), in 600 evrov po več kot 12 urah (za dolge lete).

"Zaradi višjih pragov za odškodnine bi lahko do 85 odstotkov potnikov, ki so trenutno upravičeni do odškodnine, izgubilo pravico do nje. To bi zmanjšalo spodbude letalskih prevoznikov za preprečevanje zamud, zaradi česar bi se zmanjšala točnost storitev," so prepričani potrošniški centri.

Menijo, da bi lahko letalski prevozniki spremembo poti prizadetih potnikov odložili za do 12 ur, zaradi česar bi potniki obtičali ali pa bi si morali sami urediti prevoz.

Poleg tega po njihovem mnenju predlagana reforma ne vključuje ustrezno sodne prakse Sodišča EU v zadnjih dveh desetletjih, ki da je bila bistvena za krepitev današnjih pravic potnikov.

"Reforme so potrebne za pojasnitev in posodobitev pravic letalskih potnikov, vendar ne smejo biti izvedene na račun uveljavljenih zaščitnih ukrepov. Mreža EPC se boji, da bodo evropski potniki izgubili sedanjo raven varstva potrošnikov," so zapisali.

Kot so dodali, zamude in odpovedi letov povzročajo precejšnje dodatne stroške potnikom, vključno z nevračljivimi rezervacijami nastanitev in zamujenimi sestanki. Strinjajo se, da je treba pojasniti nekatere vidike pravic letalskih potnikov, a odločevalce pozivajo, naj ponovno preučijo določbe, ki bi zmanjšale veljavno varstvo potrošnikov.

Mreža Evropsko komisijo, Evropski parlament in države članice EU poziva, naj izvedejo potrošnikom prijazno reformo.

Predlagajo strožjo ureditev spletnih platform za prodajo vozovnic. Potrošnikom je treba zagotovili preglednost in pravočasna povračila ter preprečiti dogovarjanje med posredniki in letalskimi prevozniki glede odškodnin. "Potniki morajo imeti možnost, da svoje pravice uveljavljajo neposredno pri letalskem prevozniku," poudarjajo.

Predlagajo tudi, da se prepove klavzule glede neizkoriščene vozovnice - da torej letalski prevozniki ne bi več mogli preklicati preostanka vozovnice, če se potnik namesto za let v mesto postanka odloči za uporabo drugih prevoznih sredstev.

Zavzemajo se za to, da se omogoči takojšnja ponovna rezervacija drugih povezav, tudi pri drugih letalskih prevoznikih, ter da se izboljša zaščita potrošnikov v primeru insolventnosti letalskega prevoznika.

Poleg tega želijo enotne in pregledne smernice o odškodnini za izgubljeno in poškodovano prtljago ter jasne opredelitve glede ročne in oddane prtljage, da se prepreči zaračunavanje skritih pristojbin.

BREZPLAČNI PREIZKUS

Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja

Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija

T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si

 
x - Dialog title
dialog window