sreda, 16.10.2024
Luxembourg, 16. oktobra (STA) - Obstaja tveganje, da politika EU za prilagajanje podnebnim spremembam ne bo dohajala podnebnih sprememb, opozarja Evropsko računsko sodišče. Kot ugotavljajo revizorji, je EU sicer vzpostavila trden okvir za obravnavanje vpliva podnebnih sprememb, vendar v praksi obstajajo težave pri izvajanju ukrepov za prilagajanje podnebnim spremembam.
Kot so v danes objavljenem poročilu zapisali na Evropskem računskem sodišču, se je v zadnjih dveh desetletjih povečalo število podnebnih nesreč v EU. Posledično se je povečala tudi raven povzročene škode, gospodarske izgube zaradi ekstremnih dogodkov, povezanih s podnebjem, so v EU v zadnjih 10 letih v povprečju znašale 26 milijard evrov letno.
Če bi bilo današnje gospodarstvo EU izpostavljeno globalnemu segrevanju za 1,5 do tri stopinje Celzija nad ravnmi pred industrializacijo, bi to po oceni revizorjev pomenilo od 42 do 175 milijard evrov gospodarske izgube na leto.
Evropsko računsko sodišče je zato preučilo, kako se EU spoprijema s tem, da se je treba nujno prilagoditi na ponavljajoče se ekstremne podnebne razmere. Odkrilo je, da obstajajo težave pri izvajanju ukrepov politike v praksi, je poudaril član sodišča Klaus-Heiner Lehne, ki je pristojen za revizijo.
"Če se izvajanje ukrepov EU ne bo izboljšalo, obstaja tveganje, da ambicije EU glede prilagajanja podnebnim spremembam morda ne bodo dohajale podnebnih sprememb," je opozoril.
Po oceni revizorjev je EU na splošno vzpostavila trden okvir za to, da bi postala odporna proti podnebnim spremembam. Preučili so nacionalne politike prilagajanja podnebnim spremembam v Franciji, Estoniji, Avstriji in na Poljskem ter ugotovili, da so na splošno skladne s strategijo EU. So pa odkrili tudi primere zastarelih znanstvenih podatkov v nacionalnih strategijah, pa tudi prenizko navedene ali nenavedene stroške prilagoditvenih ukrepov.
Po mnenju sodišč so se z več kot polovico revidiranih projektov podnebna tveganja uspešno obravnavala in revizorji so odkrili tudi nekatere dobre prakse. So pa naleteli tudi na primere nasprotujočih si prednostnih nalog. Odkrili so namreč projekte, s katerimi se obravnavajo potrebe po povečanem namakanju, vendar obstaja tveganje povečanja skupne porabe vode, in projekt za zaščito pred poplavami, pri katerem so se za nove hiše na istem ogroženem območju še vedno izdajala gradbena dovoljenja.
Revizorji so odkrili celo dva projekta, s katerima bi se ranljivost ali izpostavljenost podnebnim spremembam povečala, namesto da bi se zmanjšala. Primeri neustreznega prilagajanja so na primer spodbujanje namakanja poljščin, za katere se porabi veliko vode, namesto prehoda na tiste, za katere se porabi manj vode, ali naložbe v energijsko varčne snežne topove za izdelovanje umetnega snega namesto osredotočenja na celoletni turizem, so navedli na sodišču.
Kot navajajo na sodišču, EU meni, da je lokalna raven temelj prilagajanja. Revizorji so anketirali 400 občin v revidiranih državah članicah in ugotovili, da ti večinoma niso poznali strategij in načrtov za prilagajanje podnebnim spremembam ter da niso uporabljali orodij EU za prilagajanje.
Spremljanje financiranja prilagajanja podnebnim spremembam medtem ni enostavno, saj je prilagajanje medsektorsko in sredstva prihajajo iz več virov, kot so kmetijstvo, kohezija in raziskave, izpostavljajo revizorji.
Poročanje o prilagajanju je po mnenju revizorjev prav tako treba izboljšati. Trenutno namreč ne omogoča ocenjevanja napredka pri prilagajanju podnebnim spremembam v državah članicah, saj je večinoma opisno in ne vsebuje količinsko opredeljivih podatkov.
Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja
Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija
T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si
PONUDBA
Predstavitev portala
Zakonodaja
Sodna praksa
Strokovne publikacije
Komentarji zakonov
Zgledi knjiženj
Priročniki
Obveščanja o zakonodajnih novostih
TFL AI
TFL IZOBRAŽEVANJA
TFL SVETOVANJE
TFL BREZPLAČNO
Brezplačne storitve
Preizkusite portal TFL
E-dnevnik Lex-Novice
E-tednik TFL Glasnik