Portal TFL

STA novice / DZ potrdil novelo zakona o financiranju Darsa

četrtek, 23.10.2025

Ljubljana, 23. oktobra (STA) - DZ je potrdil novelo zakona o Družbi za avtoceste v Republiki Sloveniji (Dars), ki sledi zahtevi računskega sodišča po izločitvi premoženja države v Darsovem upravljanju iz poslovnih knjig te družbe in prenos tega premoženja v premoženjsko bilanco države. Novela ureja financiranje projektov Darsa. Opozicija je glasove noveli odrekla.

Vlada je leta 2010 potrdila model, po katerem je Dars imetnik stavbne pravice na omrežju avtocest in hitrih cest, medtem ko zemljišča ostanejo v lasti države. Dars za to stavbno pravico državi plačuje nadomestilo, prihodki od tega se zbirajo na posebni proračunski postavki.

Dars po drugi strani opravlja ključne naloge na področju gradnje in obnove avtocestnega omrežja ter kot koncesionar vzdržuje in upravlja avtoceste. Hkrati v imenu in za račun države izvaja še dejavnosti s področja prostorskega načrtovanja, umeščanja v prostor ter odkupov zemljišč, potrebnih za izgradnjo novih avtocestnih odsekov.

Letos bo Dars poplačal celotni znesek nadomestila za ustanovitev stavbne pravice. Sredstva, ki izhajajo iz nadomestila, so bila ob zvišanju cen storitev in nepremičnin ter pospešeni dinamiki infrastrukturnih projektov v veliki meri že porabljena in tako ne bodo več zadostovala za financiranje omenjenih nalog Darsa, je danes v DZ opozoril državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo Andrej Rajh.

Novela po njegovih besedah s ciljem urediti financiranje Darsa za primere, ko na namenski proračunski postavki ne bo več razpoložljivih sredstev, predvideva zagotovitev dodatnega vira sredstev iz proračuna. S tem je poskrbljeno za nadaljnje izvajanje projektov Darsa, ki sledijo ciljem nacionalne prometne politike, določene v resoluciji o nacionalnem programu razvoja prometa do leta 2030, je poudaril Rajh.

Ta rešitev zagotavlja predvidljivost za državo, občine, investitorje in ljudi, ki te ceste vsak dan uporabljajo, je državnega sekretarja v predstavitvi stališč poslanskih skupin dopolnil Damijan Bezjak Zrim (SD). Gre za celovito ureditev financiranja, se je strinjala Nataša Sukič (Levica). Miha Lamut (Svoboda) pa je ocenil, da se bo na ta način preprečilo zastoje pri izvajanju strateško pomembnih projektov, ohranilo visoko raven povezanosti ter utrdilo temelje za nadaljnji gospodarski in regionalni razvoj.

V opoziciji so bili do rešitev kritični, zato so glasovali proti noveli.

V poslanski skupini SDS ne verjamejo v predvideno transparentno in gospodarno porabo sredstev. Bojan Podkrajšek je v tej luči opozoril na tri anekse za poslovno stavbo Darsa, ki so projekt podražili z 19 na 30 milijonov evrov, ter na odločitev za podaljšanje veljavnosti vinjet, kar naj bi pomenilo izpad v višini 20 milijonov evrov iz naslova cestninjenja in 70 milijonov evrov likvidnostnega premika sredstev.

"Država ne sme odpirati proračuna brez jasnih meril in brez nadzora. To bi bil bianco ček, izdan brez jasne vsebine in brez zagotovil, da bodo sredstva porabljena namensko in učinkovito," je ocenil tudi Janez Žakelj (NSi).

Podobnega menja so bili v poslanski skupini nepovezanih poslancev. "Pred nami je zakon, ki na prvi pogled rešuje tekočo težavo, v resnici pa trajno prenaša breme z Darsa na državni proračun. Naš cilj ni zaostrovanje, temveč poštena in pravno jasna rešitev. Seveda razumemo potrebe prometne politike in spoštujemo delo vseh deležnikov, vendar mora biti ravnanje z javnim denarjem strožje od standarda, ki ga ponuja novela," je dejal Tine Novak.

BREZPLAČNI PREIZKUS

Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja

Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija

T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si

 
x - Dialog title
dialog window