TFL Vsebine / Dodani članki / Kako poteka e-javno naročanje v Sloveniji?

Kako poteka e-javno naročanje v Sloveniji?

E-javno naročanje je sodobna in v celoti digitalizirana oblika izvajanja javnih naročil v Sloveniji. V času, ko transparentnost, učinkovitost in enakost dostopa do javnih sredstev postajajo ključne vrednote, e-javno naročanje omogoča poenostavljeno, pregledno in zakonsko skladno upravljanje postopkov preko namenskih državnih portalov.

V nadaljevanju bomo podrobno predstavili vse tri faze e-javnega naročanja – od priprave do izvedbe in pravnega varstva – ter prikazali, kateri predpisi in orodja urejajo posamezne korake postopka.

Pravna podlaga e-javnega naročanja

Temeljni predpis je Zakon o javnem naročanju (ZJN-3), ki določa postopke, načela, vrste postopkov in pravila za pripravo ter oddajo javnih naročil. Celoten proces pa poteka elektronsko prek dveh ključnih platform:

Poleg ZJN-3 postopek dopolnjujejo še posebne uredbe:

Postopek e-javnega naročanja razdelimo na tri glavne faze:

FAZA 1: Priprava javnega naročila (predrazpisna faza)

V tej fazi naročnik opravi vse pripravljalne aktivnosti pred objavo razpisa.

a) Analiza potreb in utemeljitev naročila

Naročnik (npr. ministrstvo, občina, javni zavod) natančno definira predmet naročila in njegovo utemeljenost. To je ključno za gospodarnost in učinkovitost porabe javnih sredstev.

b) Izbira postopka

Po ocenjeni vrednosti in predmetu naročila naročnik izbere ustrezen postopek (npr. odprti, omejeni, s pogajanji – skladno s 39. členom ZJN-3). Najpogostejši je odprti postopek, ki omogoča sodelovanje vsem zainteresiranim.

c) Priprava dokumentacije

  • Dokumentacija mora biti jasna, nedvoumna in vsebovati:
  • Tehnične specifikacije (upoštevanje Uredbe o zelenem javnem naročanju),
  • Pogoje za sodelovanje (ekonomska, tehnična in strokovna sposobnost),
  • Merila za oddajo naročila (npr. najnižja cena, ekonomsko najugodnejša ponudba),
  • Finančna zavarovanja (npr. zavarovanje za resnost ponudbe – max. 3 % ocenjene vrednosti),
  • Vzorec pogodbe, ki jo bo naročnik sklenil z izbranim ponudnikom.

FAZA 2: Izvedba postopka (razpisna faza)

Celotna izvedba poteka elektronsko prek portala javnih naročil.

a) Objava razpisa

Naročnik objavi obvestilo in celotno dokumentacijo. Ta objava sproži zakonsko določene roke za oddajo ponudb.

b) Komunikacija s ponudniki

Ponudniki lahko postavljajo vprašanja izključno preko portala. Vsi odgovori se objavijo javno, da se zagotovi enaka obveščenost vseh.

c) Oddaja ponudb

Ponudbe se oddajo elektronsko prek portala do predpisanega roka. Sistem beleži oddajo, česar ponudniki ne morejo spremeniti po izteku roka.

d) Odpiranje, pregled in ocenjevanje ponudb

Odpiranje ponudb je avtomatizirano in poteka elektronsko. Naročnikova strokovna komisija preveri:

  • formalno popolnost ponudb,
  • izpolnjevanje pogojev,
  • ustreznost tehničnim specifikacijam.

Na koncu se ponudbe ocenijo glede na vnaprej določena merila.

e) Odločitev o oddaji

Naročnik objavi odločitev na portalu, ta pa mora biti jasna, obrazložena in skladna z načelom transparentnosti (6. člen ZJN-3). 

FAZA 3: Po zaključku postopka (porazpisna faza)

a) Pravno varstvo prek portala eRevizija

Ponudnik, ki meni, da je bil v postopku oškodovan, lahko vloži zahtevek za revizijo. Ta se izvede izključno prek portala eRevizija in mora vsebovati razloge, dokaze in zahteve. Postopek poteka dvofazno:

  • najprej odloča naročnik,
  • nato (po pritožbi) Državna revizijska komisija.

b) Sklenitev pogodbe

Če ni vloženega zahtevka ali ko postopek pravnomočno zaključi Državna revizijska komisija, naročnik z izbranim ponudnikom sklene pogodbo.

c) Dokumentacija in poročanje

Naročnik je dolžan dokumentirati vse korake in pripraviti pisno poročilo o izvedenem naročilu (105. člen ZJN-3).

Posebnost: Skupno javno naročanje

ZJN-3 (32. člen) in Uredba o skupnem javnem naročanju Vlade RS omogočata, da več naročnikov skupaj naroča prek enega osrednjega organa. Tak pristop poveča gospodarnost, učinkovitost in poenotenost postopkov. Tudi ti postopki potekajo v celoti digitalno.

Ključna opozorila pri e-javnem naročanju

Transparentnost: Vse odločitve morajo biti javne in obrazložene.

Roki: Zakonsko določeni roki so strogi in jih je treba dosledno spoštovati.

Elektronska izvedba: Vsa komunikacija, oddaja in obdelava ponudb ter revizije potekajo prek uradnih portalov.

Skladnost z zakonodajo: Vsak korak mora temeljiti na ZJN-3 in pripadajočih uredbah.

Vidimo lahko, da je e-javno naročanje v Sloveniji celovito urejen, pregleden in avtomatiziran postopek, ki naročnikom in ponudnikom omogoča učinkovito sodelovanje. Zahvaljujoč elektronskim orodjem, jasni zakonodaji in sodni praksi predstavlja zanesljiv sistem za porabo javnih sredstev. 

Povezani članki:

Javno naročilo male vrednosti in evidenčno javno naročilo

Javno naročilo male vrednosti je postopek, namenjen oddaji naročil pod določenim vrednostnim pragom, ki omogoča hitrejše in manj kompleksno javno naročanje. Čeprav gre za poenostavljen postopek, ostaja ključna zahteva objava obvestila o naročilu, saj se s tem zagotavlja transparentnost in enaka obra...

Preberi več

Kaj je javno naročilo in kako poteka postopek javnega naročanja?

Javno naročilo je zakonsko urejen postopek, preko katerega javni sektor pridobiva blago, storitve ali gradbena dela. Gre za ključni mehanizem, ki zagotavlja učinkovito delovanje države, občin, javnih zavodov in drugih naročnikov, ki upravljajo z javnimi sredstvi. Pri tem je bistvenega pomena, da je ...

Preberi več

Kaj so javna naročila male vrednosti?

Javna naročila male vrednosti so posebna oblika javnega naročanja, pri kateri se naročila oddajajo na nekoliko poenostavljen način, ker njihova ocenjena vrednost ne presega določenega zakonskega praga. Tudi pri javnih naročilih male vrednosti gre za pisno sklenjeno pogodbo med naročnikom (npr. držav...

Preberi več

Javno naročilo male vrednosti: Kaj mora vedeti naročnik?

Javno naročilo male vrednosti je eden izmed najpogosteje uporabljenih postopkov v praksi javnega naročanja, saj omogoča hitro in učinkovito izvedbo naročil manjšega obsega. Kljub poenostavljeni obliki pa je treba upoštevati številna pravila, ki zagotavljajo zakonitost, transparentnost in konkurenčno...

Preberi več
BREZPLAČNI PREIZKUS

Tax-Fin-Lex d.o.o.
pravno-poslovni portal,
založništvo in
izobraževanja

Tax-Fin-Lex d.o.o.
Železna cesta 18
1000 Ljubljana
Slovenija

T: +386 1 4324 243
E: info@tax-fin-lex.si

 
x - Dialog title
dialog window